نصب جک برقی پارکینگ

نصب جک برقی

فهرست مطالب

نصب جک برقی پارکینگ یک کار تخصصی است که بسته به نوع جک، روش­های متفاوتی دارد. پیش­از ­آن که به آموزش نحوه نصب جک برقی بپردازیم باید انواع این جک را بشناسیم. جک برقی ریلی و بازویی دو نوع کلی هستند که مکانیسم عملکردی­شان با یکدیگر متفاوت است. جک بازویی با تکیه بر لولاهای درب و جک ریلی نیز توسط ریل، حرکت می­کند.

با توجه به اینکه شرایط فیزیکی هر درب اتوماتیک پارکینگی و دیوارهای پیرامونی­اش با دیگر درب­ها متفاوت است، می­توان گفت که نصب یک جک برقی در محل­های مختلف نیز می­تواند، متفاوت باشد. در این مقاله، مراحل نصب جک برقی را در انواع مختلفش، شرح خواهیم داد. درصورتی­که به هر دلیل، قصد یادگیری این مبحث را دارید، این مقاله می­تواند به­عنوان راهنمای شما عمل کند.

 

بیشتر بخوانید!
معرفی انواع جک برقی

 

راهنمای نصب جک برقی پارکینگ بازویی

مرحله اول: برای نصب جک برقی بازویی، ابتدا لازم است که موقعیت دیوار و درب را بررسی کنیم. همواره کلاف درب که محکم­ترین جای آن است، برای نصب بازوهای جک درنظر گرفته می­شود. همچنین، باید جای مناسب با زاویه استاندارد را برای پایه­های عقب جک انتخاب کرد.

مرحله دوم: در این مرحله، باید پلیتی از جنس نبشی یا ناودانی را جهت نصب پایه عقب بازوی جک در دیوار، قرار داد. این کار در برخی موارد، نیاز به کنده­کاری دارد. مختصات دقیق محل قرارگیری لولا نیز معمولا در دفترچه هر جک، قید شده است. ضخامت پلیت باید حداقل یک سانتی­متر بوده و یک طرفش به درب و طرف دیگرش به میلگرد زاویه­دار فرورفته در دیوار، جوش داده شود.

مرحله سوم: در مرحله بعد، به­سراغ نصب پایه­ها می­رویم. برای این کار باید با توجه به دفترچه راهنما پایه عقب را با زاویه مناسب و در فاصله ذکرشده در دفترچه، روی پلیت جوش دهید. حال می­توانید جک را با اتکا به پین عقب روی درب، ببندید. پایه جلو را نیز روی بازو قرار دهید و با خلاص کردن جک و بستن کامل شفت آن، درب را تاجای­ممکن، باز کنید. سپس پایه جلو را با خال­جوش نگه داشته و با یک بار باز و بسته کردن درب از عملکرد آن مطمئن شوید. پس­ازآن، می­توانید با برداشتن بازو، پایه­ها را روی درب و دیوار، نصب کنید.

 

بیشتر بخوانید!
صدا دادن جک درب پارکینگ

 

مرحله چهارم: پس از رد شدن از سخت­ترین مرحله نصب جک برقی ، نوبت به نصب تابلو فرمان، چشمی و فلاشر می­رسد. تابلو باید در فاصله حدودا یک­ونیم متری زمین و با فاصله از درب، نصب شود. فلاشر نیز بیرون درب و بالای دیوار و چشمی­ها بیرون درب و در فاصله 40 سانتی­متری زمین، روبه­روی یکدیگر نصب می­شوند.

مرحله پنجم: حال لازم است که سیم­کشی تابلو به بازوها، فلاشر و چشمی­ها انجام شود. معمولا ساختمان­سازها برای نصب جک برقی پارکینگ، پیش­بینی خاصی نمی­کنند؛ بنابراین در این مرحله، نیاز به سوراخ­کاری خواهید داشت. بهترین کار این است که از چهارچوب درب برای مسیر سیم­کشی استفاده کنید. تمیز انجام دادن این کار در نصب جک پارکینگ ، بسیار مهم بوده و در ظاهر آن تاثیرگذار است.

مرحله نهایی: در مرحله آخر، باید سیم­ها از طرف دیگر تابلو فرمان به ترمینال­های مدار کنترل وصل شوند. پس­ازآن، درب را نیمه­ باز و از حالت خلاص، خارج کنید. با وصل ورودی برق، تنظیمات زمانی مربوطه را انجام داده و ریموت را فشار دهید. درصورتی­که همه مراحل نصب جک برقی را به­درستی انجام داده باشید، درب به ­راحتی، باز می­شود.

 

نصب جک پارکینگ
نصب جک برقی پارکینگ

 

آموزش نحوه نصب جک برقی ریلی

جک برقی ریلی نوع دیگری از جک اتوماتیک است که با استفاده از موتور و چرخ­دنده درب را باز و بسته می­کند. نصب این جک ازنظر اصول کلی، شبیه به نصب جک برقی بازویی است که در اینجاآن را مرور می­کنیم.

نخست، مانند جک بازویی، باید پلیت را جایگذاری کرد. پلیت می­تواند به زمین یا سقف با جوش­کاری یا رول­بولت متصل شود.

دو قطعه مهم در جک ریلی برقی، دنده­های شانه­ای و ریل موتور هستند. این دو قطعه با حرکت روان بر روی یکدیگر، درب را باز و بسته می­کنند. مرحله بعدی این است که دنده­های شانه­ای را موازی با چرخ­دنده­های موتور، جایگذاری کنید.

مرحله سوم در آموزش نحوه نصب جک درب پارکینگ “install automation for gates“، نصب برد است که مشابه این کار در آموزش نصب جک پارکینگ بازویی است. پس­ازآن نیز باید سیم­کشی­های لازم برای اتصال برد به چشمی­ها و فلاشر را انجام داد. پس از سیم­کشی نیز نوبت به شناسایی قطعات جک می­رسد که در بخشی جداگانه شرح خواهیم داد.

 

آموزش نحوه نصب جک برقی
آموزش نحوه نصب جک برقی

 

تنظیم برد و ریموت جک برقی پارکینگ

یکی از مراحل مهم در آموزش نصب جک درب پارکینگ ، تنظیم برد آن است. برد یا مرکز فرمان، قسمتی از جک برقی است که دستورات لازم برای عملکرد درب را از ریموت کنترل دریافت و صادر می­کند. این بخش از قطعات مختلفی مانند برد اصلی، ترانس تغذیه، کارت رادیویی، فیوز، سوئیچ، لامپ­های LED و صفحه نمایشگر تشکیل شده است.

انواع برد، تنظیمات متفاوتی نیز دارند؛ بااین­حال همه آنها از اصولی کلی پیروی می­کنند که در این بخش، آنها را شرح می­دهیم.

 

بیشتر بخوانید!
روش های ساده برای عیب یابی جک درب پارکینگ

 

ابتدا باید دکمه­های F و + را به­صورت هم­زمان فشار داده و وارد منوی تنظیمات شویم. در این منو، حالت­های مختلف زیر را می­توان برای نحوه باز و بسته شدن درب، تنظیم کرد:

  • E. باز و بسته شدن با ریموت
  • باز شدن با ریموت و بسته شدن خودکار پس از زمان تعیین­شده
  • S. باز شدن با ریموت و بسته شدن هم به­صورت خودکار و هم با ریموت
  • جدا کردن رله­های باز و بسته
  • حرکت کردن درب تا زمانی که دکمه، نگه داشته شده است.

گزینه ­های دیگری نیز مانند تنظیم قدرت­های اولیه و ثانویه (F1 و F2) و زمان­بندی موتور (EL) نیز در این بخش، قابل تنظیم هستند. تنظیم زمان بسته شدن اتوماتیک نیز با علامت PA نشان داده شده و می­توان آن را بین یک تا چهار دقیقه، تنظیم کرد.

در مورد بردهای پیشرفته، گزینه­های دیگری ازجمله موارد زیر ظاهر می­شوند که می­توان هرکدام از آنها را فعال یا غیرفعال کرد.

  • حداکثر نیرو برای شروع حرکت (BO).
  • پیش فلاشر (PF) که پنج ثانیه پیش از شروع حرکت، روشن می­شود.
  • نیروی معکوس به منظور باز کردن قفل (R5).
  • اختلاف زمانی باز شدن لنگه ­های درب در جک­های بازویی (OD).
  • نیروی اضافه برای بستن قفل (C5).
  • بررسی سلامت چشمی­ها پیش از حرکت (F5).

سپس، گزینه مدت­زمان قابل­تنظیم برای روشن ماندن چراغ 24 ولت با علامت SP، ظاهر می­شود. می­توان آن را از یک تا چهار دقیقه، تنظیم کرد.

تنظیم ریموت کنترل و برد مرکزی

یکی دیگر از مراحل آموزش نحوه نصب جک برقی ، تنظیم کردن ریموت و برد با یکدیگر است. برای انجام این کار ابتدا نمایشگر برد را روشن کنید. صفحه نمایشگر، بسته به مدل آن، چند ثانیه، روشن خواهد بود. در این مدت باید یکی از دکمه­های ریموت را فشار دهید. چشمک­زن شدن صفحه نمایش به معنی تنظیم شدن آن است. با تکرار این مراحل برای همه دکمه­های ریموت، کار تنظیمات این دو قطعه، انجام خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید!
تعمیر جک هیدرولیک

 

نصب جک درب پارکینگ در یک نگاه

آموزش نحوه نصب جک برقی بسته به نوع جک، می­تواند تفاوت­هایی داشته باشد. با­این­حال همه آنها در نصب پلیت، نصب برد، نصب فلاشر و چشمی ­ها و سیم­ کشی مشترک هستند. در راهنمای نصب جکهای بازویی که در این مقاله مطرح کردیم، نصب پلیت از سخت­ ترین مراحل بود. این کار در مورد نصب جک­های ریلی، کمی ساده­تر است.

پس از نصب جک برقی پارکینگ به صورت فیزیکی، نوبت به تنظیم کردن ریموت با برد مرکزی و تنظیمات خود برد می­رسد. در این تنظیمات، نحوه باز و بسته شدن درب و مدت­ زمانی که طول می­کشد تا درب بسته شود، انجام می­شود.

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *