معرفی انواع جک برقی

فهرست مطالب

معرفی انواع جک برقی

گزینه­های مختلفی برای کنترل درب پارکینگ وجود دارد که یکی از آنها جک برقی است. خود جک برقی نیز به انواع مختلفی تقسیم­بندی می­شود. به­منظور معرفی انواع جک برقی باید با مکانیسم ­ای متفاوت هر جک آشنا شده و درنتیجه، نقاط و ضعف قوت آن در برابر انواع دیگر، شناسایی کرد. بااین­حال، هدف همه جک­ها یکسان است. آنها وظیفه کنترل و بازوبسته کردن درب پارکینگ را به شکلی ایمن و راحت بر عهده دارند.

در این مقاله که آن را معرفی انواع جک برقی نام نهاده­ایم، هر سه مدل جک برقی را معرفی می­کنیم. در ضمن معرفی هر جک، مزایا و معایبش را نیز شرح می­دهیم. هر صاحب­خانه بسته به انتظارات، امکانات و محدودیت­هایش می­تواند با مطالعه این مقاله، مناسب­ترین گزینه را برای خود انتخاب کند.

جک برقی قرقره ای

جک برقی قرقره­ای که در دنیا به اسم جک شفت (Jackshaft) نیز شناخته می­شود از اولین انواع جک برقی در برابر جک­های مکانیکی محسوب می­شود. به­منظور معرفی انواع جک برقی به صورت کامل، باید بگوییم که این جک ابتدا در کشور آلمان تولید و به بازار عرضه شده است.

جک قرقره­ای، به هیچ زنجیر یا ریل مکانیکی برای حرکت، متکی نیست. در عوض، یک موتور الکتریکی دارد که در بالا یا کنار دیوار جنبی درب پارکینگ، نصب شده است. این موتور با مکانیسم­هایی مانند هیدرولیکی یا ترکیبی از الکتریکی و مکانیکی (الکترومکانیکی) نیروی مکانیکی تولید کرده و درب را به حرکت در می­آورد.

روشن کردن سوئیچ موتور این جک معمولا به یک جریان 24 ولت DC نیاز دارد و که درب را در یک زنجیره و روی یک ریل، بالا بکشد. این نیرو قرقره­ها و کابل­ها را به حرکت درآورده و حول یک محور چرخانده و جمع می­کند. در هنگام بسته شدن درب نیز موتور، معکوس شده و در نتیجه شل شدن کابل­ها درب پایین می­آید.

مزایای جک برقی کرکره ای

در راستای معرفی انواع جک برقی ، بهتر است به مزایا و معایب آنها نیز اشاره کنیم. جک برقی قرقره­ای علاوه­بر کارایی بالا و قابل اعتمادی که دارد، یکی از بی­صداترین انواع جک­هاست. این جک، قطعات متحرک کمتری نسبت به جک­های دیگر داشته و بنابراین، نیاز به مراقبت و تعمیر کمتری دارد. از دیگر مزایای آن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به فضای کم
  • ظاهر مرتب و خلوت
  • مناسب انواع پارکینگ با ارتفاع مختلف

تنها نقطه ضعف این جک، قیمت نسبتا بالاتر آن نسبت به جک­های دیگر است.

جک برقی بازویی

در ادامه معرفی انواع جک برقی به یکی از پرکاربردترین جک­ها می­پردازیم. این جک، جک بازویی یا لولایی نام دارد. عملکرد آن به این صورت است که موتور الکتریکی از طریق یک بازو به قسمت بالایی درب پارکینگ نیرویی رو به بیرون یا داخل وارد کرده و با اتکا به لولای درب، آن را باز می­کند.

در این جک به­جای ریل و قرقره از اهرم­هایی با پیچ و رزوه­های مختلف استفاده شده است که نیروی هیدرولیکی یا الکترومکانیکی را به درب، منتقل می­کنند. موتور این جک می­تواند در کنار درب یا بالای آن، نصب شود. جک بازویی، خود، به دو دسته مخصوص درب­های تک­لنگه یا دولنگه تقسیم می­شود.

 

مزایا و معایب جک برقی بازویی

در ضمن معرفی انواع جک برقی ، باید به مزایای جک برقی بازویی در مقابل دیگر انواع جک، اشاره کرد. از آنجاکه این جک، نیازی با مقابله با نیروی گرانش برای بازوبسته کردن درب (مانند جک قرقره­ای) ندارد، قدرت بهتری نسبت به آن دارد. همچنین، نگهداری و تعمیر آن، آسان است.

مزیت بزرگ و شاید اصلی این جک، سرعت بالای عملکرد آن است. به طور متوسط جک بازویی در انواع مرغوبش، 25 تا 30 سانتی­متر در ثانیه حرکت کرده که بسیار سریع­تر از دیگر جک­ها با سرعت 15 الی 20 سانتی­متر در ثانیه، است.

برای پارکینگ­های بزرگ با درب­های سنگین، بهترین گزینه استفاده از جک برقی بازویی است؛ چراکه این جک، ازنظر دامنه حرکتی و قدرت موتور، تنوع بالایی دارد.

دیگر مزیت­های جک برقی بازویی، قیمت مناسب و خدمات گسترده آن است. به این معنی که به سبب شناخته­شده­تر بودنش نسبت به دیگر جک­ها تعمیرکاران و تیم­های نصب بیشتری با آن آشنا هستند.

دیگر نقطه قوت بارز این جک، این است که به فضای زیادی جهت بازوبسته کردن لنگه­های درب نیاز دارد. فضایی که می­توانست جهت پارک و تردد راحت­تر خودروها مورداستفاده قرار گیرد. در واقع، می­توان گفت که این جک، بیشتری فضا را نسبت به دیگر جک­ها اشغال می­کند. همچنین، سروصدای آن کمی نسبت به دیگر انواع جک برقی، بیشتر است.

جک برقی ریلی

آخرین جکی که در معرفی انواع جک برقی به آن خواهیم پرداخت، جک ریلی است. جک ریلی، یک از گزینه­های محبوب برای ساختمان­هایی است که با مشکل کمبود فضای پارکینگ مواجه هستند. جک برقی ریلی، شامل یک موتور و ریل است که زیر و بالای درب پارکینگ، نصب شده و درب روی آن به صورت افقی، جمع یا باز می­شود.

جک ریلی برای درب­های بزرگ و سنگین یا کوچک و سبک، ایده­آل است. مانند دیگر انواع جک، موتور آن نیروی الکتریکی را به روش­های هیدرولیکی یا الکترومکانیکی به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و درب را روی ریل، جابجا می­کند.

مزایا و معایب جک برقی ریلی

همانطور که گفته شد، اولین مزیت این جک، اشغال فضای کم است. به­گونه­ای که خودروها می­توانند آزادانه­تر در پارکینگ حرکت کرده و پارک کنند. از دیگر مزایا و معایب آن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت نسبتا برابر با قدرت جک بازویی
  • سرعت پایین­تر از جک بازویی
  • قطعات بیشتر و در نتیجه تعمیر سخت­تر
  • قیمت بیشتر از جک بازویی

انواع جک برقی در یک نگاه

جک برقی درب پارکینگ، ازجمله تکنولوژی ­هایی است که با بزرگتر شدن ساختمان­ها و بیشتر شدن رفت­وآمد خودروها به کمک راحتی و امنیت فضای پارکینگ آمده است. این تکنولوژی در همه انواعش از یک موتور برای تبدیل نیروی الکتریکی به مکانیکی، استفاده می­کند. موتور در جایی کنار دیوار یا بالای درب، نصب شده و آن را به شکل هیدرولیکی یا الکترومکانیکی، به حرکت درمی­آورد.

همانطور که در این مقاله گفتیم، جک برقی درب پارکینگ، شامل جک قرقره­ای، جک بازویی و جک ریلی می­شود. در ضمن معرفی انواع جک برقی مزایا و معایب آنها را نیز بررسی کرده و عنوان کردیم جک­های قرقره­ای و ریلی فضای کمتری نسبت به جک بازویی، اشغال می­کنند.

0/5 (0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *