پاناتین پارس

 طراحی و مهندسی

راه بند زمینی

راهبندها تجهیزاتی هستند که وظیفه‌شان ممانعت از ورودهای غیرمجاز و کنترل تردد به یک محیط خاص مانند پارکینگ، سازمان و غیره است. این تجهیزات ازنظر نوع و محل نصب به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. راه بند زمینی یا گیت کف‌خواب یکی از انواع مهم راهبند است که بیشترین میزان امنیت و مقاومت در برابر ورودهای غیرمجاز وسایل نقلیه را فراهم می‌کند. این سازه به زمین متصل شده یا در آن دفن می‌شود. در مقایسه با راهبندهای میله ای یا بازویی، انواع راه بند زمینی توانایی توقف خودروهای مهاجم با سرعت بالا با مقاصد خرابکارانه و حتی تروریستی را دارند. راه بند زمینی خود به دو نوع ضدانتحاری و ستونی تقسیم می‌شود.

_

انواع راه بند زمینی ضدانتحاری

راه بند زمینی ضدانتحاری بیشترین مقاومت را در برابر خودروهای مهاجم داشته و توانایی وارد آوردن آسیب‌های جدی به آن‌ها را دارد. نام بین‌المللی این راه بند Road Blocker است و در کشور ما با عناوین دیگری مانند نظامی، ضدتروریستی، کف‌خواب و دفنی نیز شناخته می‌شود. این محصول بیشتر در محیط‌های روباز و دارای حساسیت‌های امنیتی نصب می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بانک‌ها
  • فرودگاه‌ها
  • پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی
  • موزه‌ها و مراکز نگهداری از اشیاء قیمتی
  • محیط‌های نظامی پادگان‌ها، انبار مهمات و محل‌های برگزاری رزمایش
  • محوطه‌های اداری سازمان‌های سیاسی و امنیتی مانند سفارت‌خانه‌ها و وزارت‌خانه‌ه

 این محصول خود به انواع دیگری تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

_

راه بند زمینی ضدانتحاری دفنی

همانطورکه از نام این راهبند مشخص است بدنه، تجهیزات و موتور آن در زیر زمین دفن می‌شوند. صفحه‌ی مانع راهبند در حالت باز به شکل مورب و با ارتفاع حداکثر یک‌و‌نیم متر از زمین بیرون آمده و ممانعت لازم را ایجاد می‌کند. ازنظر عمق دفن، این محصول شامل انواع زیر است:

  • عمیق؛ که عمق حفاری‌شده برای آن بین ۶۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر است.
  • نیمه‌عمیق؛ که عمق حفاری‌شده برای نصب آن بین ۲۵ تا ۶۰ سانتی‌متر است.

طبیعی است که مقاومت و قدرت راهبند عمیق، بیشتر است؛ اما نصب آن نیز دشوارتر بوده و هزینه‌ی بیشتری دارد.

شکل صفحه‌ی راه بند زمینی دفنی هم می‌تواند قوسی، تخت یا پانلی باشد. به راهبندهای دفنی با صفحه‌ی تخت، مثلثی نیز گفته می‌شود. این صفحه می‌تواند ساده و یا دارای نیزه‌هایی باشد که بازدارندگی و آسیب‌های وارده به خودروی مهاجم را افزایش می‌دهد. به اعتقاد بسیاری، بهترین راهبند زمینی ‌، راهبند دفنی با صفحه‌ی نیزه‌دار است.

_

راه بند زمینی ضدانتحاری نیزه ای

راهبند نیزه‌ای زمینی که به آن در زبان انگلیسی Tyre Killer‌ گفته می‌شود، به جای یک صفحه‌ی بازدارنده، یک رشته تیغه‌ی مورب بیرون‌آمده از زمین دارد. اصلی‌ترین کارکرد این تیغه‌ها یا نیزه‌ها، پنچر کردن لاستیک‌های خودروی مهاجم و سپس وارد آوردن آسیب به قسمت جلوبندی و زیرین آن است.

بازدارندگی راه بند زمینی نیزه‌ای نسبت به راهبندهای دفنی کمتر است. البته هرچه ارتفاع نیزه‌ها بیشتر باشد، این بازدارندگی بیشتر خواهد بود. بااین‌حال، مزایای زیر، سبب گستردگی استفاده از این محصول شده‌اند:

  • نصب آسان‌تر و سریع‌تر
  • نیاز به حفاری کمتر
  • سرعت عملکرد بالاتر
  • وزن کمتر و درنتیجه استهلاک کمتر قطعات و موتور
  • هزینه‌های نگهداری پایین‌تر

علاوه بر این‌ها، قیمت راهبند زمینی نیزه‌ای نسبت به دیگر راهبندهای دفنی مناسب‌تر است. این محصول با مشخصات زیر تولید می‌شود:

  • ارتفاع نیزه‌ها: ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر
  • ضخامت نیزه‌ها: ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر
  • شکل تیغه‌ها: ساده، مورب، شاخه‌ای، چندپر و اشکال سفارشی
  • جنس تیغه‌ها: فولادی

دیگر محدودیت راهبند نیزه‌ای، عدم امکان رفت‌وآمد از یک ورودی با نصب آن است. چراکه این محصول در حالت بسته، یعنی خوابیده نیز می‌تواند آسیب‌های جدی به لاستیک‌ها وارد کرده و حتی آنها را پنچر کند. بنابراین این محصول، برای مکان‌هایی مناسب است که امکان تعریف ورودی و خروجی جداگانه را داشته باشند.

انواع راه بند زمینی
انواع راه بند زمینی
_

راه بند ضدانتحاری روسطحی

در بسیاری از مکان‌ها، امکان حفاری به‌منظور نصب راهبند دفنی یا نیزه‌ای وجود ندارد. با‌این‌حال این مکان‌ها ممکن است همچنان ملاحظات امنیتی زیادی داشته و نیازمند راهبندهای ضدتروریستی بسیار بازدارنده باشند. بهترین راهبند زمینی در این موارد، راهبند روسطحی است که به زمین و نه داخل آن نصب می‌شود.

راهبند روسطحی یک صفحه‌ی بازدارنده‌ی قطور داشته که می‌تواند ساده یا دارای نیزه باشد. این صفحه از دو طرف به دو جعبه‌ی فولادی متصل شده است که حاوی تجهیزات مکانیکی و موتور دستگاه هستند. همه‌ی این قسمت‌ها از زیر، توسط یک صفحه به زمین پیچ‌وپرچ شده‌اند. هرچه ارتفاع و ضخامت صفحه‌ی بازدارنده بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر ضربه نیز افزایش می‌یابد. عرض این صفحه نیز معمولا از ۴۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر درنظر گرفته می‌شود.

قیمت راهبند زمینی روسطحی از راهبندهای دفنی ارزان‌تر و از راه بند نیزه‌ای گران‌تر است. این راهبند در بسیاری از مکان‌ها در ترکیب با راهبند نیزه‌ای به کار برده می‌شود. از مزایای دیگر راهبند روسطحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های نصب نسبت به راهبندهای دفنی و نیزه‌ای
  • افزایش سرعت نصب
  • قابلیت جابجایی آسان‌تر
  • تعمیرات آسان‌تر
  • امکان نصب آسان‌تر سیستم‌های کنترل هوشمند به دلیل قرارداشتن بدنه‌ی دستگاه خارج از زمین
بهترین راهبند زمینی
بهترین راهبند زمینی
_

راهبند زمینی ستونی

یکی از خاص‌ترین انواع راه بند زمینی ، راهبند ستونی است که در زبان بین‌المللی صنعت به آن بولارد (Bollard) گفته می‌شود. این راهبند به‌صورت یک رشته ستون فولادی توپر است که در عمق زمین نصب شده و برای ایجاد مانع با ارتفاع مشخص از زمین بیرون آمده‌اند. قدرت بازدارندگی راهبندهای ستونی نسبت به راهبندهای ضدتروریستی کمتر است؛ اما همچنان می‌توانند از ورود غیرمجاز خودروها تا حد خوبی جلوگیری کنند.

راهبند زمینی ستونی را علاوه بر محوطه ادارات، بانک‌ها، فرودگاه‌ها و سازمان‌های دولتی سیاسی، در پارکینگ‌های عمومی نیز می‌بینیم. استفاده از این تجهیزات در این مکان، سبب کاهش احتمال برخورد خودروها و نظم بیشتر فضا می‌شود. با‌این‌حال این راهبند، بیشتر حالت ثابت داشته و کمتر در مکان‌هایی که نیاز به رفت‌وآمد زیاد دارند دیده می‌شود.

هرچه تعداد و قطر ستون‌های راهبند زمینی ستونی بیشتر باشد، بازدارندگی آن نیز افزایش می‌یابد. به‌ویژه اگر نیاز به پوشش یک ورودی وسیع و بلند دارید، این محصول شاید بهترین گزینه باشد. قیمت راهبند زمینی ستونی به تعداد ستون‌ها، وزن و ابعاد آن‌ها و نیز ویژگی‌های موتور این تجهیزات بستگی دارد. اما به‌طور‌کلی این محصول جزء راهبندهای گران محسوب می‌شود.

راهبند زمینی ستونی
راهبند زمینی ستونی

مکانیسم حرکتی راهبندهای زمینی

تمامی انواع راه بند زمینی از مکانیسم الکتروهیدورلیکی استفاده می‌کنند. این مکانیسم برای عملکرد سریع و کم‌استهلاک این تجهیزات ضروری بوده و به‌راحتی می‌تواند قدرت سیستم را برای حرکت صفحات بازدارنده، نیزه‌ها یا ستون‌ها افزایش دهد. مکانیسم الکتروهیدرولیکی شامل بخش‌های زیر است:

  • سیستم هیدرولیک محرکه؛ شامل موتور، روغن و پمپ و مخزن آن
  • تجهیزات الکتریکی؛ شامل مدار فرمان، سیم‌کشی‌ها و تجهیزات الکترونیک حرکتی
  • بخش‌های مکانیکی شامل انواع یراق‌آلات، صفحات بازدارنده، صفحات محافظ، زنجیر، میله، محور و غیره

فرآیند حرکت انواع راه بند زمینی با دریافت فرمان الکتریکی یا الکترومغناطیسی صادرشده از مدار فرمان، توسط موتور سیستم محرک آغاز می‌شود. سپس روغن از مخزن، توسط پمپ، وارد سیلندرها و پیستون‌ها شده و قسمت‌های مکانیکی به حرکت درمی‌آیند. هدف از کل این فرآیند نیز حرکت صفحه‌ی بازدارنده، ردیف نیزه‌ها یا ستون‌های راهبند ستونی و قرار گرفتن آن‌ها در موقعیت لازم است.

مکانیسم هیدرولیکی در مقابل مکانیسم‌های دیگر یعنی الکترومکانیکی و پنوماتیکی مطرح می‌شود که به‌ندرت در ساخت راهبندهای زمینی به کار می‌روند. مزایای اصلی این سیستم ناشی از روغن موجود در آن است که سبب افزایش قدرت سیستم، کاهش هدررفت انرژی، افزایش سرعت سیستم و کاهش اصطکاک بین قطعات می‌شود. از دیگر مزایای سیستم هیدرولیکی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش قطعات مکانیکی و درنتیجه کاهش هزینه‌های نگهداری
  • کاهش سروصدای کل دستگاه هنگام باز و بسته شدن
  • کاهش فشار بر موتور و هزینه‌های نگهداری از آن

با‌این‌حال باید اشاره کنیم که نشت روغن و عدم توجه به آن، یکی از خطرات جدی انواع راه بند زمینی هیدرولیکی است. این اتفاق می‌تواند سبب آتش‌سوزی، اصطکاک قطعات با یکدیگر و خرابی زودهنگام آن‌ها شود.

_

جنس بدنه راه بند زمینی

یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در بازدارندگی و مقاومت انواع راه بند زمینی ، جنس بدنه‌ی آنهاست. صفحات، نیزه‌ها و ستون‌های این تجهیزات باید حتما از جنس فولاد گالوانیزه باشند. تنها این متریال است که می‌تواند مقاومت بالایی در برابر ضربات شدید از خود نشان دهد.

علاوه بر این، بدنه‌ی بیرونی و بسیاری از قطعات این تجهیزات نیز از همین متریال ساخته می‌شوند. دلیل این موضوع، مقاومت عالی فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی و رطوبت است. با توجه به اینکه راه بند زمینی ، تجهیزاتی است که معمولا در محیط‌های باز و در معرض بارندگی و مواد شیمیایی نصب می‌شود، عمر و دوام بدنه و صفحات بیرونی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

درخصوص راهبندهای دفنی، لزوم ساخت شاسی از تیرآهن نیز مطرح است. استفاده از هر متریال دیگری به جای تیرآهن، می‌تواند سبب دفرمگی و کاهش مقاومت این بخش در برابر ضربات شدید شود.

سیستم‌های کنترلی راه بند زمینی
سیستم‌های کنترلی راه بند زمینی
_

انواع سیستم‌های کنترلی برای راه بند زمینی

راهبندهای زمینی را می‌توان مانند راه بندهای بازویی به انواع سیستم‌های کنترل تردد مجهز کرد. مهم‌ترین این سیستم‌ها عبارتند از:

  • دوربین پلاک‌خوان که به‌ویژه سازمان‌ها و نهادهای امنیتی مانند پلیس به آن نیاز پیدا می‌کنند.
  • سیستم RFID که با نصب آن، خودروهای سازمانی و بدون منع تردد، می‌توانند با کشیدن کارت RFID یا قراردادن آن در برابر کارت‌خوان، از راهبند رد شوند.
  • سنسورهای بیومتریک حساس به اثرانگشت، چهره و عنبیه‌ی چشم
  • تگ‌های UHF که با نزدیک شدن خودرو به راهبند، به تگ‌خوان پیام الکترومغناطیسی را ارسال کرده و عبور و مرور بدون توقف را امکان‌پذیر می‌کنند.
  • ماژول‌های سیم‌کارتی GSM که با تماس تلفنی، ارسال پیام یا اپلیکیشن‌های هوشمند کار می‌کنند.
  • ریموت‌کنترل
  • سیستم‌های اسکن زیر خودرو
  • سیستم جمع‌آوری عوارض

علاوه بر این ها، امکان باز و بسته کردن بیشتر انواع راه بند زمینی با اهرم مکانیکی در مواقع قطعی برق یا اتمام شارژ منبع تغذیه نیز وجود دارد.

_

خرید راه بند زمینی

شرکت پاناتین پارس، تولیدکننده‌ی برتر و تخصصی انواع راه بند زمینی در کشور ماست. این شرکت از قطعات خارجی در محصولات خود استفاده کرده و محصول شما را مطابق با نیازها و انتظارات‌تان به‌صورت سفارشی تولید می‌کند. خدمات پس از فروش گسترده، قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه و منطقی، سفارش آسان، مشاوره هنگام خرید و تولید و نصب سریع از دیگر مزایای خرید راه بند زمینی از پاناتین پارس هستند.

برای درخواست مشاوره با ما در ارتباط باشید.

4/5 (1 نظر)