روش های ساده برای عیب یابی جک درب پارکینگ

عیب یابی جک در پارکینگ

فهرست مطالب

آیا تا به حال برای عیب یابی جک درب پارکینگ اقدام کرده اید؟ اصولا درب اتوماتیک عملکرد هوشمندی دارند و گاهی شاهد خراب شدن آنها هستیم. در مواقعی مشکلات پیش آمده به گونه‌ای است که به راحتی قابل حل است، اما گاهی هم نیاز داریم که برای برطرف کردن آنها به سراغ افراد باتجربه در این زمینه برویم. یکی از مشکلاتی که ممکن است در این درها ایجاد شود مربوط به جک آن است.

اما سوال اینجاست که چگونه می‌توانیم ایراداتی که در این قطعه وجود دارد را پیدا کنیم؟ علت کار نکردن جک درب پارکینگ چیست یا چرا ریموت در را باز نمیکند؟ این مقاله یک راهنمای کلی برای پاسخ به سوالات شماست. شاید مشکلی که جک درب پارکینگ شما دارد حتی بدون نیاز به کارشناس هم قابل حل باشد و در مواقعی ممکن است نیازمند مراجعه به یک متخصص باشید.

 

بسته نشدن کامل درب پارکینگ
بسته نشدن کامل درب پارکینگ

 

عیب یابی جک درب پارکینگ

عیب یابی جک در پارکینگCommon Automatic Gate Problems” راحت است، اما گاهی نیازمند استفاده از تخصص و تجربه افرادی است که سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده‌اند. جک‌ها قطعاتی هستند که از آنها برای تبدیل کردن یک درب پارکینگ به مدل اتوماتیک و ریموت دار استفاده می‌شود. مسلما هر در پارکینگی با توجه به نوع و کاربردی که دارد، باید از جکی متفاوت مانند بازویی، برقی، هیدرولیکی، ریلی و کرکره‌ای استفاده کرد که برخی از آنها ساختار آسیب‌پذیرتری دارند. عملکردی که جک درب پارکینگ انجام می‌دهد، تنها با یک دکمه است که روی ریموت قرار گرفته و با فشردن آن فرایند باز یا بسته شدن درب انجام خواهد شد و اگر این اتفاق نیفتد باید به دنبال علت باز نشدن جک درب پارکینگ باشید.

انواع جک پارکینگی

انواع مختلفی از جک درب پارکینگ در بازار موجود است که هر کدام مکانیزم کارکردی مخصوص به خود را داشته و قیمت‌هایشان هم متفاوت است. در این میان می‌توانیم به مدل‌های زیر اشاره کنیم:

  • الکترومکانیک: یکی از پرطرفدارترین انواع جک پارکینگ بوده و در بسیاری از مدل‌های ایرانی می‌توانید آن را ببینید. این مدل، قیمتی مناسب داشته و مدل‌های مختلفی با قدرت‌های متفاوت را از آن می‌توانید ببینید.
  • هیدرولیک: نوع دیگر از جک پارکینگی است که البته در میان مدل‌های گران قیمت قرار گرفته و معمولا از آن برای باز و بسته کردن درهای خاص، سنگین و عریض و همچنین اماکن پر تردد استفاده می‌شود.
  • پنوماتیک: این مدل از جک به صورت دست ساز در ایران ساخته می‌شد و به دلایل مختلفی مانند صدای زیاد، درصد خطای بالا و … از رده جک‌های درب پارکینگ حذف شد.

 

علت باز نشدن درب پارکینگ با ریموت
علت باز نشدن درب پارکینگ با ریموت

 

دلایل خرابی جک درب پارکینگ

موارد مختلفی وجود دارد که در نهایت باعث ایجاد مشکل در جک پارکینگ شده و باید به دنبال حل آنها باشید. در ادامه به بررسی برخی از مواردی که اصلی‌ترین علت باز نشدن جک درب پارکینگ هستند، خواهیم پرداخت:

1.      اشکال در سیستم مرکزی

در هر جک یک سیستم مرکزی در نظر گرفته شده که تعداد زیادی مدار با سیم کشی درست و همچنین برد، فیوز و قطعه‌ای به نام رله در آن دیده می‌شود. همه این اجزا با عملکرد درستشان در نهایت باعث حرکت جک خواهند شد. بنابراین زمانی که حتی یکی از آنها دچار آسیب شود، جک به درستی عمل نمی‌کند.

یکی از روش‌ها، برای آنکه بتوانید ایراد جک را در این سیستم پیدا کنید، فشردن دکمه ریموت و گوش دادن به صدای آن است. آنچه که در هنگام سالم بودن جک شنیده می‌شود، صدای رله است و در صورت عدم شنیدن آن، احتمالا مشکل از همین قسمت در سیستم مرکزی است.

2.      مشکل در سیستم برق متصل به جک

دومین دلیل می‌تواند مشکلاتی باشد که در سیستم برق متصل به جک ایجاد می‌شود. در این قسمت فیوزی وجود دارد که جریان برق را تامین کرده و به جز آن سیم‌کشی نیز وجود دارد که باعث انتقال جریان برق خواهد شد. اگر این سیستم دچار مشکل شود، عملکرد جک نیز با ایراداتی روبه‌رو خواهد شد.

3.      شکستگی در جک درب پارکینگ

گاهی ممکن است جک به دلیل آسیب‌های فیزیکی دچار شکستگی شده باشد و این موضوع جزو مشکلاتی است که اجازه نمی‌دهد این قسمت وظیفه خود را به درستی انجام دهد. به عنوان مثال صدمه دیدن شفت یا گیربکس یا موتور می‌تواند باعث بروز مشکل شود. برای حل این مشکل ابتدا باید برق ورودی مدار کنترل جک پارکینگ را قطع و سپس قطعه آسیب دیده را برای تعمیر به شرکت مربوطه ارسال کنید.

4.      ایراد در خازن و استارتر جک

این مشکل می‌تواند به دلیل ایراداتی باشد که در خازن و استارتر جک قرار گرفته و باعث می‌شود تا این قسمت به درستی عمل نکند. در مواقعی ممکن است سرویس و روغن کاری لولاهای جک درب پارکینگ به درستی انجام نشود و در این شرایط این قسمت عملکرد خود را به درستی انجام نخواهد داد.

5.      داغ شدن موتور

داغ شدن موتور و جک نیز ممکن است باعث به هم خوردن تنظیمات مدار فرمان جک شده و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی در باز و بسته شدن درب پارکینگ شود. این اتفاق گاهی به دلیل باز و بسته شدن بیش از اندازه در اتفاق می‌افتد.

6.      مشکل در جک‌های میکروسوئیچ دار

در برخی از انواع جک درب پارکینگ که از نوع میکرو سوئیچ ‌دار هستند، در زمان بسته یا باز شدن درب، مگنت میکروسوئیچ تحریک نشده و در این صورت در به طور ناگهانی می‌ایستد. در این حال باید قسمت زیر جک را به وسط شفت هدایت کنید و با باز و بسته کردن مکان آن را تنظیم کنید. در صورتی که مشکل هنوز وجود داشت، باید سیم‌های جک را چک کنید و در نهایت مدار را بررسی کنید. روش دیگری که می‌توانید مشکل را بررسی کنید، تعویض بازوهای چپ و راست میکروسوئیچ است.

7.      مشکل در ریموت کنترل

گاهی ممکن است ریموت درب پارکینگ دچار مشکل شده باشد و در نتیجه نتواند فرمان را به جک بدهد. اگر با فشردن دکمه ریموت چراغ آن روشن نشد یا نورش کم بود، مطمئنا علت باز نشدن درب پارکینگ با ریموت، باتری آن بوده و تعویضش مشکل شما برطرف خواهد شد.

8.      نقش در برق ساختمان

کاهی ممکن است نقص در برق ساختمان دچار خرابی جک پارکینگ شده و عملکرد آن را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. بنابراین باید فیوزی که در آن به کار رفته یا اتصال سیمش را چک کنید.

9.      اشکال در مدار فرمان یا مرکز کنترل

کاهی ممکن است نقص در برق ساختمان دچار خرابی جک پارکینگ شده و عملکرد آن را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. بنابراین باید فیوزی که در آن به کار رفته یا اتصال سیمش را چک کنید تا علت باز و بسته شدن درب اتوماتیک پارکینگ را متوجه شوید. بنابراین برای برطرف کردن آن باید به طور موقت برق مرکزی را قطع کنید تا کارشناس مربوطه آن را تعمیر کند.

جلوگیری از بروز مشکلات جک درب پارکینگ

اگرچه جک درب پارکینگ، در هر صورت در معرض آسیب و خراب شدن است، اما راهکارهای مختلفی وجود دارد که میزان آسیب‌های آن را به حداقل برساند. به عنوان مثال سرویس‌های دوره‌ای، روغن‌کاری لولاهای درب پارکینگ، چک کردن درب پارکینگ به منظور بالانس بودن آنها جزو فعالیت‌هایی است که می‌تواند بروز مشکلات را به حداقل برساند.

به جز این جک‌هایی که در سیستم مدار فرمان ال سی دی دیجیتالی دارند، ایرادات و مشکلاتی که وجود دارد، نمایش داده می‌شود و باید سریعا به آنها رسیدگی کرد، در غیر اینصورت این مشکلات بیشتر شده و اثراتش را در عملکرد نهایی خواهید دید.

به جز این بهتر است در جک درب پارکینگی که برای نصب انتخاب می‌کنید، سنسورها و سیستم‌های ایمنی وجود داشته باشد که از برخورد آن با اشیا مختلف جلوگیری کند، این موضوع نیز در عدم خرابی زودهنگام جک تاثیر خواهد داشت.

در نهایت نیز برای عیب یابی و انجام تعمیرات جک درب پارکینگ بهتر است حتما از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند، کمک بگیرید.

 

علت کار نکردن جک درب پارکینگ
علت کار نکردن جک درب پارکینگ

 

دلایل ایجاد مشکلات و آسیب‌های جدی در جک ریموت کنترل

دلایل مختلفی وجود دارد که در نهایت باعث بسته نشدن کامل درب پارکینگ، گیر کردن و دیگر آسیب‌های جدی در جک ریموت کنترل می‌شود. گاهی با برطرف کردن یک مشکل کوچک می‌توانید از آسیب و هزینه‌های مربوط به تعمیر در امان باشید. موارد زیر جزو دلایلی هستند که از نظر کارشناسان می‌توانند باعث آسیب رسیدن به جک درب پارکینگ شوند:

1.      انتخاب جک نامناسب برای درب پارکینگ

زمانی که شما یک جک نامناسب را برای درب پارکینگ خود انتخاب کنید، طولی نمی‌کشد که شاهد خرابی آن باشید. اگر درب پارکینگ، وزن بالایی داشته باشد، مسلما باید از مدل‌های جکی استفاده کنید که قدرت بالاتری دارند.

2.      نشت روغن اورینگ و چک نکردن آن

نشت روغن اورینگ یکی دیگر از دلایل خراب شدن جک درب پارکینگ است. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که در به دفعات زیاد باز و بسته شده و در نتیجه روغن آن پس دهد. بنابراین باید با چک کردن دوره‌ای و مرتب و همچنین سفت کردن پیچ‌ها جلوی نشتی آن را بگیرید و از بروز آسیب‌های جدی به جک جلوگیری کنید.

3.      سرما یا گرمای شدید هوا

تغییرات دمایی هوا را هم می‌توانیم در میان دلایل خرابی جک پارکینگ بدانیم. زمانی که هوا گرم یا سرد می‌شود، تغییرات جدی در حالت فیزیکی روغن ایجاد خواهد شد و جک را دچار اختلال در عملکرد  می‌کند. به عنوان مثال سردی هوا باعث سفت شدن روغن و در نتیجه عملکرد نامناسب در می‌شود. بنابراین در زمان تغییرات آب و هوایی حتما روغن جک را چک کنید.

4.      عدم تنظیم پیچ سرعت جک

شل شدن پیچ سرعت جک نیز به مرور باعث خراب شدن درب پارکینگ خواهد شد. در صورتی که پیچ آن را در فواصل زمانی مشخص چک نکرده و نسبت به آن بی تفاوت باشید، ممکن است به مرور زمان آسیب‌های جدی به جک درب پارکینگ وارد شود.

5.      خراب شدن شفت یا پایه جک درب پارکینگ

ممکن است در شرایطی به دلیل قدیمی بودن جک درب پارکینگ با مشکلاتی مانند استهلاک یا شکستگی آن روبه‌رو باشید که در صورت عدم تعمیر یا تعویض به مرور تبدیل به آسیب‌های جدی‌تر خواهد شد. بهتر است در فواصل زمانی کوتاه قطعات این قسمت را چک کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

خرید جک پارکینگ مناسب

در زمان انتخاب و خرید جک درب پارکینگ مناسب باید چند فاکتور کلی را در نظر گرفت:

  • میزان تردد یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در هنگام خرید جک درب پارکینگ است. شما باید بدانید که میزان دفعات باز و بسته شدن درب پارکینگ در طول روز چقدر بوده و در نتیجه هزینه خود را به آنها اختصاص دهید.
  • قیمت جک پارکینگ و متناسب بودن آن با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید نیز اهمیت دارد. معمولا برندهای ایرانی مدل‌های ارزان‌تری را در بازار می‌فروشند.
  • وزن و عرض درب پارکینگ را در زمان خرید باید مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال جک‌های کنترلی با قیمت مناسب می‌توانند بین 350 تا 400 کیلوگرم وزن را تحمل کنند و برای درهایی که عرض 2 متر دارند نیز مناسبند. برای انتخاب بهترین گزینه باید این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید.
  • نکته مهم بعدی برند شرکت سازنده آن است. شرکت‌های تولید کننده جک درب پارکینگ تنوع بالایی دارند که هرکدام محصولات مختلفی ارائه تولید می‌کنند. برای دریافت مشاوره در انتخاب درب مورد نظر خود می‌توانید با پشتیبانی شرکت پاناتین پارس تماس حاصل فرمایید.

 

عیب یابی جک در پارکینگ
عیب یابی جک درب پارکینگ

 

تعمیر جک درب پارکینگ توسط کارشناسان و افراد با تجربه

برای آنکه بتوانید تعمیرات جک درب پارکینگ را به درستی انجام دهید، بهتر است از یک متخصص یا کارشناس در این زمینه کمک بگیرید. با تمام راهنمایی‌هایی که در مورد مشکلات این قطعه مانند بسته نشدن کامل درب پارکینگ، علت کار نکردن درب برقی، علت باز نشدن درب پارکینگ با ریموت و … عنوان شد باز هم گاهی عیب یابی آن نیازمند یک فرد متخصص در این زمینه است تا بتواند پس از بررسی مشکلات بهترین عمل را برای برطرف کردن مشکل آن انجام دهد. گاهی ممکن است در اثر عدم تجربه خودتان برای رفع مشکل، کاری را انجام دهید که باعث ایجاد آسیب در دیگر قسمت‌ها جک شده و در نهایت مشکل را بزرگتر از آنچه که اکنون می‌بینید، کند.

 

3/5 (1 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *