آموزش ست کردن ریموت درب پارکینگ

نحوه ست كردن ريموت پاركينگ

فهرست مطالب

ریموت‌کنترل ابزار و واسطه‌ی اصلی عملکرد درب اتوماتیک ، پارکینگی امروزی است. این رابط کوچک با ارسال پیام الکترومغناطیسی به سنسور نصب شده روی درب یا چهارچوب آن، دستور باز یا بسته شدن را صادر می‌کند. برای این منظور نیاز به تنظیم یا اصطلاحا ست کردن ریموت درب پارکینگ با برد مدار الکترونیکی آن داریم. درواقع، هر برد یک کد دارد که باید روی ریموت ذخیره شده و هر بار، مانند یک پسوورد آن را دریافت کند.

علاوه بر هنگام نصب اولیه، در موقعیت‌های مختلفی به تنظیم ریموت درب پارکینگ نیاز پیدا می‌کنیم. فرآیندی نسبتا ساده؛ اما مرحله‌به‌مرحله که باید در آن دقت شود. این کار را خود مصرف‌کننده‌ی درب نیز می‌تواند فراگرفته و به‌راحتی انجام دهد. در این مقاله به آموزش ست کردن ریموت درب پارکنیگ می‌پردازیم. با ما همراه شده و در مواقع اضطراری، منتظر تعمیرکار برای انجام این فرآیند ساده نمانید.

نحوه ست کردن ریموت درب پارکینگ

 

ست كردن ريموت درب پارکینگ
ست كردن ريموت درب پارکینگ

 

در مواقع متعددی ممکن است به تنظیم مجدد ریموت ورودی پارکینگ خود نیاز داشته باشید که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • هنگام نصب
  • تعویض ریموت به دلایل امنیتی
  • خرابی ریموت
  • به‌هم‌ریختگی تنظیمات
  • تعمیرات برد

آنچه یک ریموت را با برد آن هماهنگ می‌کند، یک کد الکترومغناطیسی با فرکانس مشابه برای گیرنده و فرستنده است. این فرکانس، معمولا ۴۳۳، ۸۶۸ یا ۳۱۵ مگاهرتز تعیین می‌شود. ست کردن ریموت درب پارکینگ دو روش کلی دارد که در ادامه هریک را شرح می‌دهیم.

ست کردن ریموت با کلید لرن

 

 

امروزه بیشتر بردهای درب اتوماتیک را با کلید لرن (Learn) می‌سازند. این کلید برای ست کردن ریموت درب پارکینگ تعبیه می‌شود. به ریموت‌هایی که با کلید لرن تنظیم می‌شوند، نیز ریموت‌های لرنینگ گفته می‌شود. لازم‌به‌ذکر است که برد درب اتوماتیک، درواقع مرکز فرمان آن است و هنگام ست کردن ریموت، نباید آسیبی به آن وارد شود. نحوه ست کردن ریموت پارکینگ با کلید لرن به شرح زیر است:

  • محفظه‌ی برد را با رعایت نکات ایمنی باز کنید
  • کلیدی که کنار یا روی آن کلمه Learn یا Code نوشته شده است را پیدا کرده و ریموت را به آن نزدیک کنید
  • به مدت چند ثانیه کلید لرن را تا زمان روشن شدن چراغ LED روی برد فشار دهید (در بیشتر بردها این زمان حدودا دو ثانیه است).
  • به مدت چند ثانیه دکمه ریموت را فشار دهید تا چراغ روی برد مجددا چشمک‌زن شود

با انجام این چهار مرحله‌ی ساده، ریموت شما با برد هماهنگ می‌شود. لازم است که همه‌ی ساکنان ساختمان برای همه‌ی ریموت‌های خود این کار را انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید!
نحوه تعویض باتری ریموت درب پارکینگ و کرکره برقی

 

ست کردن ریموت با کلید دیپ سوئیچ

 

تنظیم ریموت درب پارکینگ
تنظیم ریموت درب پارکینگ

 

درب اتوماتیک پارکینگ امروزی کمتر با بردهای دیپ‌سوئیچ ساخته می‌شوند بااین‌حال اگر درب و برد شما قدیمی است، ممکن است به ست کردن ریموت به این روش نیاز داشته باشید. در این بردها دیپ‌سوئیچ‌ها همان کار کلید لرن را انجام می‌دهند. تنظیمات ریموت روی این بردها را به روش الکترونیکی و نه الکترومغناطیسی است. این بردها، ریموت‌های مخصوص به خودشان را نیز دارند که به آنها دیپ‌سوئیچ گفته می‌شود. نحوه ست کردن ریموت پارکینگ و برد در این درب‌ها به شرح زیر است:

  • روکش ریموت و محفظه‌ی برد را باز کنید
  • روی مدار برد، دیپ‌سوئیچ‌ها که یک ردیف کلید هشت‌تایی هستند را پیدا کرده و به دلخواه خود تنظیم کنید. ردیف کلیدها به سه دسته‌ی راست، چپ و وسط تقسیم شده‌اند.
  • دیپ‌سوئیچ‌های روی برد داخلی ریموت را نیز مطابق با با دیپ‌سوئیچ‌های روی برد تنظیم کنید.

لازم‌به‌ذکر است که برخی درب‌های دارای موتور ساید نیز بردهای دیپ‌سوئیچی دارند.

نحوه ریست کردن ریموت پارکینگ

 

آموزش تنظیم ریموت کنترل درب پارکینگ
آموزش تنظیم ریموت کنترل درب پارکینگ

 

در مواقع مختلفی به ریست یا خام کردن ریموت پارکینگ نیاز داریم. تعمیرات، تعویض برد و تنظیمات مجدد ازجمله این مواقع هستند. در مواقعی نیز هنگام ست کردن ریموت درب پارکینگ ، اشتباهاتی پیش می‌آید یا به هر دلیل، کد موردنظر روی ریموت کپی نمی‌شود که لازم است آن را ریست کنید. خام یا ریست کردن به معنی پاک کردن تنظیمات قبلی ریموت به‌منظور انجام ست کردن مجدد است. این کار به‌سادگی و به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  • کلید خاموش و روشن ریموت را هم‌زمان نگه دارید. این کلید در بیشتر ریموت‌ها با A و B و یا با اعداد یک و دو نشان داده می‌شوند.
  • پس از چشمک زدن چراغ ریموت، یکی از کلیدها را ابتدا رها کرده و سپس، سه بار، همان کلید را فشار دهید.
  • با چشمک زدن ممتد چراغ، ریست کردن ریموت پارکینگ با موفقیت انجام شده است.
  • با فشار دادن کلیدهای ریموت، چراغ آن نباید روشن شود. درغیر‌این‌صورت، یک بار دیگر مراحل بالا را تکرار کنید.

 

بیشتر بخوانید!
عیب یابی برد درب اتوماتیک

 

همچنین دیگر نحوه ریست کردن ریموت پارکینگ از نوع لرنینگ، فشار دادن دکمه‌ی Learn یا کد روی برد به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه است. با ریست کردن برد، تمامی ریموت‌های تعریف‌شده روی آن پاک می‌شوند.

لازم‌به‌ذکر است که برخی کرکره‌های دارای موتور ساید، به جای دکمه‌ی لرن، یک سوراخ بسیار ریز تنظیم دارند که معمولا روی قاب برد تعبیه شده است. در این موارد یک سوزن یا انتهای خود آنتن برد را درون سوراخ فرو برده و مانند دکمه‌ی لرن تا زمان روشن شدن چراغ نگه تا برد ریست شود.

بازیابی اطلاعات روی ریموت

به دلایل مختلفی مانند انجام تنظیمات اشتباه، ممکن است به بازیابی تنظیمات قبلی روی ریموت نیاز پیدا کنیم. برای این منظور باید دکمه‌های C و D یا سه و چهار ریموت را به‌طور هم‌ز‌مان نگه داریم تا چراغ آن مجددا چشمک‌زن شود. با این کار، تنظیمات ریموت، تنها به یک حالت قبلی و نه قبل‌تر از آن بازگردانده می‌شود.

کپی کردن ریموت های بلوتوثی

 

نحوه ست كردن ريموت پاركينگ
نحوه ست كردن ريموت پاركينگ

 

اگر تعداد ریموت‌های ساختمان زیاد باشد، انجام تنظیمات همه‌ی آنها با کپی کردنشان سریع‌تر پیش خواهد رفت. البته این کار، تنها برای ریموت‌های بلوتوثی قابل‌انجام است. برای این منظور باید حتما یکی از ریموت‌ها ست شده و دیگری خام باشد. سپس سه مرحله‌ی زیر را برای کپی کردن کد از اولی به دومی انجام دهید.

  • ریموت‌ها را در کنار یا روبه‌روی یکدیگر قرار دهید. در مورد برخی ریموت‌ها که آنتن گیرنده‌شان پشت‌شان است، باید پشت ریموت‌ها را به هم نزدیک کنید.
  • دکمه‌ی A یا یک را روی هر دو ریموت فشار داده و تا زمان چشمک‌زن شدن چراغ ریموت خام، نگه دارید.
  • مرحله‌ی قبلی را برای دکمه‌ی B یا دو نیز تکرار کنید.

همانطورکه گفتیم، دکمه‌های روشن و خاموش می‌توانند در هر برند با علامت‌های دیگری نیز نشان داده شوند.

حتما می‌پرسید که با این روش ست کردن ریموت کنترل درب پارکینگ “How to program automatic gate remote control” آیا احتمال دزدی و سرقت بالا نمی‌رود؟ در پاسخ باید بگوییم که بردهای بلوتوثی ریموت‌های فابریک دارند که تنها آنها با یکدیگر ست می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر نمی‌توان هر دو ریموت دلخواهی را از روی یکدیگر کپی کرد. کپی کردن ریموت‌ها به این طریق، زمانی‌که قصد دارید برای دیگر اعضای خانواده‌ی خود ریموت جداگانه‌ای تهیه کنید مفید بوده و نیاز به باز کردن محفظه‌ی برد را منتفی می‌کند.

ست کردن ریموت کنترل غیرفابریک روی درب

 

نحوه ريست كردن ريموت پاركينگ
نحوه ريست كردن ريموت پاركينگ

 

آنچه در بخش‌های قبل توضیح دادیم مربوط به ست کردن ریموت‌کنترل‌های فابریک بود. اما چطور می‌توان ریموت‌های غیرفابریک نیز برای دستگاه تعریف کرد. علی‌رغم مخاطرات امنیتی که این کار دارد؛ برخی ساکنان ساختمان‌ها به دلیل جابجایی یا تمام شدن تعداد ریموت‌های فابریک، ناگزیر از انجام آن هستند. این کار البته تخصصی‌تر و پیجیده‌تر از ست کردن ریموت‌های فابریک بوده و باید حتما توسط متخصص انجام شود.

 

بیشتر بخوانید!
عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای

 

هرچه ظاهر ریموت غیرفابریک و بخصوص دکمه‌های آن، به شبیه به ریموت فابریک باشد، احتمال ست شدن آنها نیز بیشتر است. برای فراهم شدن این امکان باید قطعه‌ای به نام رسیور در کنار برد دستگاه نصب و به آن متصل شود. در ادامه، لازم است که یک ریموت هم‌فرکانس با ریموت فابریک تهیه کنید. اگر نمی‌دانید که فرکانس اصلی دستگاه چقدر است باید از یک فرکانس‌یاب کمک بگیرید. داخل برخی ریموت‌ها نیز فرکانس آنها درج شده است.

در ادامه باید مطابق مراحل گفته‌شده برای کپی کردن ریموت‌های فابریک، به ریموت غیرفابریک کد بدهید. لازم‌به‌ذکر است که پیام این ریموت در ابتدا برای رسیور ارسال شده و سپس توسط برد خوانده می‌شود. درنظر داشته باشید که ممکن است نتوانید هیچ ریموت غیرفابریکی را با برد دستگاه ست کنید، تعمیرکارهای حرفه‌ای، با شناختی که از برندها دارند، می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. به‌این‌ترتیب از هدر رفتن وقت و هزینه برای نصب رسیور و خرید ریموت جلوگیری می‌شود.

تنظیم دکمه تایم درب پارکینگ

دکمه‌ی Time روی برد درب اتوماتیک، مخصوص تنظیم زمان بسته شدن درب پارکینگ پس از باز شدن آن است. این دکمه، همچنین برای بردهای میکروسوئیچی به قطع کردن برق هنگام قطع شدن عملکرد موتور کمک می‌کند. پس از ست کردن ریموت درب پارکینگ ، لازم است دکمه‌ی Time آن را نیز تنظیم کنید. برای این منظور باید ابتدا برد را روی حالت Auto Close یا بسته شدن خودکار قرار دهیم. در ادامه دکمه‌ی تایم و دکمه‌ی مربوطه روی ریموت که معمولا D‌ است را هم‌زمان فشار می‌دهیم. پس از گذشت زمان موردنظر باید آنها را رها کرده و درنهایت یک بار دیگر، دکمه‌ی D را بزنیم.

این فرآیند در مورد کرکره‌های برقی نیز تقریبا مشابه است. در بیشتر آنها باید دکمه‌های تایم و A روی ریموت هم‌زمان فشار داده شوند. پس از ایستادن کرکره باید دکمه‌ی A را یک بار دیگر فشار دهیم. به‌این‌ترتیب، برق برد پس از رسیدن درب و میکروسوئیچ‌ها به زمین یا باز شدن کامل، قطع می‌شود.

نکات مهم درباره تنظیمات و ست کردن ریموت درب پارکینگ

  • آموزش ست کردن ریموت درب پارکینگ در دفترچه‌ی آن آمده است و باید مطابق با آن انجام شود.
  • درصورتی‌که ریموت خراب شده یا برد نیاز به تعمیر دارد از ریست و ست کردن بدون مشورت با یک تعمیرکار خودداری کنید.
  • خام کردن ریموت‌های لرنی، تنها با ریست کردن برد امکان‌پذیر بوده و با دکمه‌های خود ریموت قابل‌انجام نیست.
  • اگر پس از چند بار تلاش برای ست کردن ریموت درب پارکینگ ناموفق بودید، حتما از یک متخصص کمک بگیرد.

تعمیرات ریموت و برد درب اتوماتیک با پاناتین پارس

 

آموزش ست كردن ريموت درب پاركينگ
آموزش ست كردن ريموت درب پاركينگ

 

همانطورکه در این مقاله گفتیم نحوه ست کردن ریموت پارکینگ در بسیاری از مواقع ساده و بدون نیاز به حضور متخصص انجام می‌شود. اما درصورت خرابی ریموت‌ها، ست نشدن آنها با یکدیگر، قطعی مدار و برد و دیگر مشکلات قطعا به حضور یک متخصص نیاز است.

شرکت پاناتین پارس، تولیدکننده‌ی انواع درب اتوماتیک خدمات تخصصی تعمیرات این تجهیزات را نیز ارائه می‌دهد. این خدمات از ست کردن ریموت درب اتوماتیک تا تعمیرات موتور و بدنه درب را در بر می‌گیرد. به‌منظور ثبت درخواست تعمیر درب اتوماتیک , تعمیر جک درب پارکینگ خود از طریق صفحه‌ی مربوطه در این وب‌سایت یا تماس تلفنی با کارشناسان ما 02188804646 اقدام نمایید.

2/5 (1 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *