راهنمای خرید راهبند

راهنمای خرید راهبند

فهرست مطالب

یکی از تجهیزات مهم در تنظیم ترافیک و تامین امنیت عبور‌ومرور خودروها در مک آن‌ها ی عمومی، راهبند است. این تجهیزات را در پارکینگ‌های عمومی سرپوشیده یا روباز، ورودی کوچه‌ها، پارکینگ‌های موقت، در کنار جاده‌ها و محوطه‌های اداری و سازمانی بیش از هر جای دیگری می‌بینیم. مطالعه‌ی یک راهنمای خرید راهبند ، اولین قدمی است که پیش از خرید این تجهیزات باید بردارید. راهنمایی که در آن با انواع این محصول و مزایا و محدودیت‌های هرکدام آشنا شوید.

در این مقاله، ضمن معرفی پرکاربردترین انواع راهبند ، ویژگی‌های هریک را شرح داده و سپس به مرور مهم‌ترین نکاتی می‌پردازیم که هنگام خرید این تجهیزات باید را درنظر بگیرید. تفاوت راهبند های اتوماتیک و بررسی روش‌های کنترلی آن‌ها نیز دیگر موضوعات موردبررسی ما هستند. در پایان این مقاله قادر به انتخاب بهترین راهبند برای مکان خود، متناسب با نیازها و محدودیت‌های‌تان خواهید بود.

راهبند الکتروهیدرولیکی یا الکترومکانیکی؟

راهنمای خرید راهبند
راهنمای خرید راهبند

 

به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در راهنمای خرید راهبند ، لازم است که با مکانیسم‌های حرکتی موجود برای این تجهیزات آشنا شده و مزایا و محدودیت‌های هریک را بدانیم. دو سیستم الکتروهیدرولیکی و الکترومکانیکی، اصلی‌ترین سیستم‌های نیروی محرکه در تولید انواع راهبند هستند.

هردوی این سیستم‌ها در دسته‌ی راهبندهای اتوماتیک جای می‌گیرند. به این معنی که به کمک دستورات الکتریکی و الکترومغناطیسی کار می‌کنند. این راهبندها در مقابل سیستم‌های قدیمی‌تر و کم بازده‌تر تماما مکانیکی یا مکانیکی-هیدرولیکی مطرح شده و مشخصا کاربری ساده‌تر، قدرت، دقت و سرعت بیشتری دارند.

 

بیشتر بخوانید!
نصب راهبند

 

به‌طور ساده و خلاصه، راهبند الکترومکانیکی تجهیزاتی است که سیستم محرک آن از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. این سیستم، نیروی الکتریکی موتور راهبند را مستقیما به نیروی مکانیکی تبدیل کرده و قسمت متحرک راهبند را حرکت می‌دهد. یک راهبند الکترومکانیکی، قطعات نسبتا زیاد و پیچیده‌ای دارد.

در مقابل، سیستم راهبند هیدرولیکی ، علاوه بر بخش‌های مکانیکی و برقی، یک قسمت هیدرولیکی شامل روغن و پمپ و مخزن آن نیز دارد. این بخش به‌عنوان واسطه‌ی بخش‌های برقی و مکانیکی عمل کرده و با استفاده از قوانین انتقال نیرو از طریق فشار مایعات، نیروی الکتریکی را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کند.

آنچه در راهنمای خرید راهبند اشاره به آن ضروری است، قدرت، دقت و سرعت بالاتر سیستم‌های هیدرولیکی و کاهش استهلاک قطعات در آن‌هاست. قیمت چنین سیستمی به فرض ثابت‌بودن دیگر معیارها نظیر اندازه و جنس راهبند، نسبت به سیستم‌های الکترومکانیکی بالاتر است.

 

بیشتر بخوانید!
راهبند چیست

 

روش های کنترل راهبندهای اتوماتیک

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که با مطالعه‌ی هر راهنمای خرید راهبند “Your Guide to Buying a Gate Barrier” باید درباره‌ی آن تصمیم‌گیری کنید، روش کنترل راهبند است. کنترل راهبندهای تماما دستی و غیراتوماتیک، مشخص است. برای حرکت‌دادن آن‌ها به نیروی انسانی نیاز دارید. اما یکی از مهم‌ترین موارد تمایز و تفاوت راهبندهای اتوماتیک نحوه‌ی ارسال دستور حرکت به موتور در آن‌هاست. تنوع روش‌های کنترلی از امکانات و قابلیت های راهبند اتوماتیک محسوب می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دکمه و کلید برق

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش کنترل انواع راهبند، از طریق کلید برق یا دکمه‌ای است که در کنار بدنه‌ی دستگاه نصب می‌شود. این دکمه یا کلید، جریان برق را از طریق مدار فرمان به موتور انتقال داده و موتور نیز با به‌حرکت درآوردن قطعات مکانیکی، راهبند را باز کرده یا می‌بندد. این روش کنترل، امنیت بالا و قیمت ارزان‌تری داشته، اما نسبت به دیگر روش‌ها کمتر اتوماتیک بوده و کندتر است.

سنسورهای بیومتریک

می‌توان راهبند را به سنسورهای بیومتریک مانند سنسور اثر انگشت، تشخیص چهره یا عنبیه‌ی چشم مجهز کرد. به‌این‌ترتیب، امنیت عبور‌ومرور، بیش‌ازپیش تامین می‌شود. این سنسورها برای راهبندهای پارکینگ شخصی و مکان‌هایی با ملاحظات امنیتی بالا، مناسب هستند.

رفت و آمد از راهبند با کارت RFID

 

راهنمای خرید بهترین راهبند
راهنمای خرید بهترین راهبند

 

می‌توان به هریک از افرادی که مجوز عبور‌ومرور از راهبند را دارند، یک کارت RFID داد که با کشیدن آن روی کارت‌خوان بتوانند راهبند را باز و بسته کنند. برخی کارت‌خوان‌ها نیز مغناطیسی بوده و تنها با نزدیک‌کردن کارت به آن‌ها، دستور باز شدن را صادر می‌کنند.

عبورومرور از راهبند با تگ UHF

می‌توان شیشه‌ی جلوی خودروها را به تگ‌های UHF مجهز کرد تا با نزدیک‌شدن راهبند، دستور الکترومغناطیسی را به تگ‌خوان یا آنتن UHF ارسال کرده و راهبند را باز کنند. در مواقعی نیز آنتن UHF می‌تواند بارکد تگ چسبانده‌شده به شیشه را اسکن کند. استفاده از این سیستم برای خودروهای سازمانی معمول بوده و سبب افزایش سرعت باز و بسته شدن راه بند و سهولت تردد می‌شود.

تجهیز راهبند به دوربین پلاک خوان

راهبند اتوماتیک با پلاک خوان
راهبند اتوماتیک با پلاک خوان

نمی‌توان در راهنمای خرید راهبند ، به امکان و اهمیت نصب پلاک‌خوان روی راهبند اشاره‌ای نکرد. این تجهیزات به‌ویژه توسط پلیس استفاده شده و در کنترل، ثبت و پیگیری تخلفات بسیار مفید واقع می‌شود. دوربین موردنظر می‌تواند پس از اسکن پلاک، به کمک دیگر سنسورها، دستور بازشدن راهبند را صادر کند.

کنترل راهبند با ریموت کنترل

یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های باز و بسته کردن راهبند، ارسال دستور الکترومغناطیسی با استفاده از ریموت‌کنترل به چشمی یا دریافت‌کننده‌ی سیگنال‌های رادیویی نصب‌شده روی دستگاه است. این روش، درست همانند ریموت‌کنترل درب‌های پارکینگ عمل کرده و سرعت و امنیت خوبی دارد.

دیگر روش های کنترل راهبند

با رشد تکنولوژی، روش‌های کنترل هوشمند راهبند نیز متنوع شده‌اند. امروزه با نصب ماژول‌های سیم‌کارتی یا GSM‌ روی راهبند و تماس تلفنی با آن، می‌توان این تجهیزات را کنترل کرد. همچنین می‌توان این تجهیزات را به سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان نیز مجهز کرده و با اپلیکیشن‌های مخصوص، آن‌ها را از راه دور نیز کنترل کرد. سیستم‌های اسکن زیر خودرو و جمع‌آوری عوارض نیز از دیگر روش‌های کنترل راهبند اتوماتیک محسوب می‌شوند.

راهنمای خرید راهبند بازویی

راهنمای خرید راهبند بازویی
راهنمای خرید راهبند بازویی

اگر قصد نصب راهبند برای ورودی پارکینگ‌های سرپوشیده یا روباز، ورودی کوچه‌ها و ورودی محیط‌های اداری و سازمانی بدون نگرانی‌های تروریستی را دارید، راهبند بازویی اصلی‌ترین گزینه‌ی شماست. ظاهر این راهبند از نام آن مشخص است. راهبند بازویی از یک بدنه‌ی حاوی موتور و تجهیزات حرکتی و یک بازوی میله‌ای تشکیل شده است که در حالت بسته به‌صورت افقی مانع از تردد می‌شود. در حالت باز نیز بازوی موردنظر به بالا حرکت کرده و با زمین، زاویه‌ی ۹۰ درجه یا درصورت‌امکان، کمتر از آن می‌سازد.

 

بیشتر بخوانید!
مهم ترین روش های عیب یابی راه بند

 

به‌عنوان راهنمای خرید راهبند بازویی ، باید ذکر کنیم که مکانیسم عملکرد این راهبند می‌تواند الکترومکانیکی یا الکتروهیدرولیکی باشد. شرکت پاناتین پارس، هردوی این سیستم‌ها را با انواع روش‌های کنترلی تولید می‌کند. نکته‌ی مهم دیگری که باید حتما به آن اشاره کنیم، عدم مقاومت راهبند بازویی در برابر ضربات و برخوردهای شدید است. به همین دلیل، نصب آن‌ها در مکان‌هایی که نگرانی‌های امنیتی ناشی از حملات خودرویی دارند، توصیه نمی‌شود.

همچنین این راهبند دارای محدودیت وزن و طول است. بیشترین عرض ورودی و طول بازوی راهبند بازویی ۶ متر است. برای ورودی‌های عریض‌تر، به نصب یک راهبند بازویی دیگر یا دیگر انواع راهبند نیاز دارید. برای این مکان‌ها استفاده از راهبندهای بازویی تاشو و تلسکوپی نیز می‌تواند سودمند باشد. به‌ویژه اگر ارتفاع سقف از عرض ورودی کمتر است، راهبند تاشو که هنگام بازشدن از وسط با زاویه‌ی معینی خم می‌شود، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. راهبند تلسکوپی نیز قابلیت افزایش طول به اندازه‌ی لازم را دارد.

راهنمای خرید راهبند بولارد

راهنمای خرید راهبند بولارد
راهنمای خرید راهبند بولارد

 

یکی از مهم‌ترین انواع راهبند، راهبند بولارد (Bollard) است که علاوه بر کارکرد کنترل تردد و ترافیک، نقش بازدارندگی نیز دارد. این راهبند که به آن راه بند ستونی نیز گفته می‌شود به شکل یک ردیف از ستون‌های استوانه‌ای فرورفته در زمین است. این مجموعه ستون‌ها، با ارتفاع مشخصی از زمین بیرون آمده و توسط یک واحد مرکزی، کنترل می‌شوند.

راهبندهای بولارد برای ورودی‌های روباز و نیز داخل پارکینگ‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شوند. ستون‌های این تجهیزات فولادی بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و حملات دارند. علاوه بر این، اگر در عرض و ارتفاع نصب راهبند، محدودیت داشته باشید، این محصول، بهترین گزینه برای مصارف معمول پارکینگی، ترافیکی و سازمانی محسوب می‌شود. بااین‌حال اگر تعداد تردد راهبند در طول روز بالاست، نصب راهبند بازویی به دلیل سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر، ارجحیت می‌یابد.

در تکمیل راهنمای خرید راهبند بولارد، ذکر این نکته ضروری است که این محصول، بسته به وزن ستون‌ها، می‌تواند دارای مکانیسم الکترومکانیکی یا الکتروهیدرولیکی باشد. البته سیستم الکتروهیدرولیکی معمول‌تر بوده و به‌ویژه درصورت نیاز به سرعت بالاتر، عملکرد بهتری دارد.

راهبندهای بولارد، بهترین گزینه برای ممانعت از ورود به بخش‌های کناری جاده‌ها، پیاده‌روها و محوطه‌های خاص محسوب می‌شوند. عمق هر ستون این راهبند نیز در زمین، به‌طورمتوسط یک متر است. همانطور که مشخص است، نصب این سیستم، نسبت به راهبند بازویی پیچیده‌تر بوده و هزینه‌ی بیشتری دارد.

راهنمای خرید راهبند ضدتروریستی

راهنمای خرید راهبند ضدتروریستی
راهنمای خرید راهبند ضدتروریستی

امن‌ترین، مقاوم‌ترین و بازدارنده‌ترین نوع راهبند، راهبند ضد تروریستی با نام‌های دیگر دفنی، نظامی و ضد انتحاری است. به این راه بند در زبان انگلیسی، Anti Terrorism Road Blocker‌ گفته می‌شود. این تجهیزات در زمین به عمق ۲۵ تا ۱۵۰ سانتی‌متر دفن شده و صفحه‌ی قوسی آن از بیرون به شکل یک مقطع از یک کره دیده می‌شود. البته ساخت راهبند ضدانتحاری با صفحه‌ی مسطح نیز انجام می‌شود. این صفحه‌ی فولادی حداقل ۴۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته و به‌خوبی در برابر حملات تروریستی و ورودهای غیرمجاز، مقاومت خواهد کرد. زیر این صفحه، تجهیزات مکانیکی و الکتریکی دستگاه قرار دارند.

به‌عنوان راهنمای خرید راهبند ضد تروریستی باید به این نکته اشاره کنیم که مکانیسم حرکتی این محصول، عمدتا الکتروهیدرولیکی است. چراکه اساسا نیروی زیادی برای حرکت صفحات سنگین این تجهیزات نیاز است.

راهبند دفنی خود به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • نیمه‌عمیق ساده یا تیغه‌دار؛ با عمق نصب حداکثر ۶۰ سانتی‌متر
  • عمیق ساده یا تیغه‌دار؛ با عمق نصب حداقل ۶۰ سانتی‌متر
  • نیزه‌ای یا Tyre Killer؛ که به‌جای صفحه‌ی بازدارنده، شامل مجموعه‌ای از تیغه‌ها یا نیزه‌های مورب بیرون‌آمده از زمین است.
  • روسطحی؛ که بدون نیاز به حفاری زمین نصب شده و مانند یک دیواره‌ی فولادی در برابر ورود غیرمجاز عمل می‌کند. تجهیزات و موتور راهبند نیز در محفظه‌ای در کنار آن قرار داشته و صفحه‌ی آن در حالت باز، روی زمین می‌خوابد.

در تکمیل راهنمای خرید راهبند ضدتروریستی باید اضافه کنیم که بازدارندگی راهبند عمیق نیزه‌دار از همه‌ی انواع این تجهیزات، بیشتر است. همچنین درصورت نصب راهبند نیزه‌ای، تنها امکان خروج از آن وجود دارد؛ چراکه هنگام ورود، امکان آسیب‌دیدگی لاستیک خودروها وجود دارد. راهبند ضدتروریستی برای بانک‌ها، فرودگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، پادگان، مکان‌های نظامی و سایت‌های برگزاری رزمایش ایده‌آل است.

راهنمای خرید راهبند آکاردئونی

راهنمای خرید راهبند آکاردئونی
راهنمای خرید راهبند آکاردئونی

اگر به‌دنبال خرید راهبندی ارزان، قابل‌حمل و ساده هستید، راهبند آکاردئونی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. این محصول، سبک و قابل‌حمل بوده و به‌صورت تماما دستی باز و بسته می‌شود. راهبند آکاردئونی شامل دو ستون است که بین آن‌ها مجموعه‌ای از میله‌های زیگزاگی قرار دارند. درست مانند مکانیسم ساز آکاردئون با دور‌کردن ستون‌ها از یکدیگر، راهبند باز و با نزدیک کردن آن‌ها، راهبند بسته می‌شود.

پارکینگ‌های نمایشگاهی و محوطه‌های کارگاهی، بهترین مکان‌ها برای نصب راهبند آکاردئونی هستند. همچنین آن‌ها را در کنار جاده‌ها در زمان انجام تعمیرات، ایست‌وبازرسی یا وقوع تصادفات نیز می‌بینیم. این محصول می‌تواند کاربری غیرترافیکی نیز داشته باشد که از‌آن‌جمله می‌توان به جداکننده‌ی فضا در محیط‌های صنعتی و انبارها اشاره کرد.

در تکمیل راهنمای خرید راهبند آکاردئونی باید به جنس این محصول اشاره کنیم که علاوه بر فولاد می‌تواند استیل یا آلومینیومی نیز باشد. راهبند آکاردئونی به‌هیچ‌عنوان قابلیت بازدارندگی مناسبی در برابر خودروها ندارد. هرچند که در مواردی می‌توان یک سمت آن را به زمین متصل کرد. در این صورت، مقاومت این سازه در برابر باد افزایش می‌یابد.

شرکت پاناتین پارس به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز تولید تجهیزات ایمنی و حفاظتی صنعتی، انواع راهبندهای ذکرشده با هریک از روش‌های کنترل را بسته به نیازها و محدودیت‌های شما طراحی و تولید می‌کند.

نکات مهم در خرید راهبند

حال که با انواع راهبند آشنا شدیم احتمالا محصول متناسب با نیازها و محدودیت‌های خود را شناخته‌اید. برای تکمیل راهنمای خرید بهترین راهبند و کاهش ریسک‌های ناشی از انتخاب اشتباه، در ادامه به ذکر نکات مهمی می‌پردازیم که هنگام خرید این محصول باید درنظر بگیرید.

شرایط محیطی نصب راهبند   

هریک از انواع راهبندهای بررسی‌شده ازنظر شرایط دمایی، محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. بیشتر راهبندها به‌ویژه انواع معمولی و بازویی، در شرایط دمایی نرمال کار می‌کنند. اما برای محیط‌های بسیار سرد یا گرم، باید راهبند به شکل سفارشی طراحی و تولید شود. این موضوع به‌خصوص درمورد دمای یخ‌زدن روغن سیستم‌های هیدرولیک اهمیت دارد.

از دیگر شرایط محیطی نصب راهبند ، باد است. درصورت وقوع طوفان‌های شدید که در محیط‌های باز و صنعتی غیرمعمول نیستند، راهبند بازویی یا آکاردئونی، گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. همچنین، هرچه مجاورت راهبند با رطوبت، هوای آزاد و مواد شیمیایی بیشتر باشد، جنس بدنه‌ی آن نیز باید در برابر این عوامل مقاومت بیشتری داشته باشد. در محیط‌های باز با گردوغبار فراوان نیز بهتر است تدبیری برای جلوگیری از نفوذ گردوغبار به داخل محفظه‌ی تجهیزات و موتور راهبند اندیشیده شود.

تعداد تردد راهبند      

دیگر موضوع مهمی که باید در این مطلب با عنوان راهنمای خرید راهبند به آن اشاره کنیم، تعداد تردد راهبند است. درصورت نیاز به ترددهای مکرر و زیاد، راهبندهای بازویی، بهترین گزینه هستند. گزینه‌های بهینه‌ی بعدی نیز راهبندهای بولارد و ضدانتحاری خواهند بود. تعداد متوسط ترددهای خود در طول روز را باید به‌منظور استفاده از موتور و قطعات مناسب، به اطلاع سازنده برسانید.

محدودیت های نصب راه بند   

راهنمای خرید راه بند
راهنمای خرید راه بند

محدودیت های نصب راه بند ، بیش از هرچیز، شامل امکان حفاری و ارتفاع می‌شوند. همانطورکه در راهنمای خرید راهبند بازویی گفتیم، بهترین گزینه برای ورودی پارکینگ، این محصول است. اما در بسیاری از مواقع با محدودیت ارتفاع نصب راهبند برای این مکان مواجه هستیم. همچنین درصورت عدم امکان حفاری و نیاز به نصب راهبند ضدانتحاری، گزینه‌هایی مانند راهبند روسطحی یا تیغه‌ای مطرح می‌شوند.

روش و سرعت باز و بسته شدن راه بند

پس از انتخاب از بین روش‌های کنترل راهبند، لازم است درخصوص سرعت آن نیز تصمیم‌گیری کنید. در میان روش‌های گفته‌شده، استفاده از ریموت‌کنترل، سنسورهای UHF و دکمه و کلید برق، سرعت عملکرد خوبی دارند اما مهم‌تر از آن، سرعت حرکت راهبند است. این موضوع، بستگی مستقیم به قدرت موتور، وزن بخش متحرک و سیستم نیروی محرکه‌ی دستگاه دارد. شرکت پاناتین پارس، راهبندهای اتوماتیک خود را در سرعت‌های متفاوت و قابل‌تنظیم طراحی و تولید می‌کند.

 

بیشتر بخوانید!
تجهیزات راهبند

 

گارانتی و خدمات پس از فروش راه بند

راهبند، تجهیزاتی با استهلاک بالا بوده و خرابی و نیاز آن به تنظیم و تعمیر، غیرقابل‌اجتناب است. بنابراین لازم است که خرید خود را از تولیدکننده و فروشنده‌ای معتبر با حداکثر گارانتی و خدمات پس از فروش راه بند انجام دهید. گستردگی این خدمات، نشان‌دهنده‌ی کیفیت راهبند و اطمینان تولیدکننده از محصول خود است.

سخن آخر درباره خرید راهبند اتوماتیک

 

راهبند با پلاک خوان
راهنمای خرید راهبند برقی

 

عملکرد درست و به‌موقع راهبند علاوه بر تامین اهدافی مانند نظم رفت‌وآمد، نقش مهمی نیز در امنیت و ایمنی محل موردنظر دارد. بنابراین، خرید محصول باکیفیت و با حداقل نیاز به نگهداری‌های ثانویه، توصیه‌ی کارشناسان پاناتین پارس به شماست.

در این مقاله با هدف ارائه‌ی یک راهنمای خرید راهبند کامل و جامع، ضمن معرفی مکانیسم‌های حرکتی و کنترلی این تجهیزات، مهم‌ترین انواع آن را معرفی کردیم. پاناتین پارس به‌عنوان تولیدکننده‌ی تخصصی این محصول، ضمن تامین قطعات محصولات خود از برندهای اروپایی، خدمات پس از فروش گسترده‌ای را نیز ارائه می‌دهد. سرعت بالا در تولید و نصب، مشاوره‌ی رایگان و طراحی اختصاصی از دیگر مزایای خرید انواع راهبند از این شرکت هستند.

سوالات متداول

  • بهترین راهبند برای ورودی پارکینگ کدام است؟

راهبند بازویی بهترین گزینه است. درصورت وجود محدودیت در ارتفاع بهتر است از انواع تلسکوپی و تاشوی آن استفاده کنید.

  • ارزان‌ترین راهبند اتوماتیک کدام است؟

راهبند بازویی ساده‌ی الکترومکانیکی، ارزان‌ترین و راهبندهای دفنی عمیق، گران‌ترین انواع راهبند هستند.

  • مقاومت راهبند ضدتروریستی در برابر ضربه چقدر است؟

بسته به نیاز و سفارش شما مقاومت راهبند محاسبه شده و تولید آن توسط پاناتین پارس انجام می‌شود. این شرکت، حداکثر سرعت و شدت ضربه‌ی قابل‌تحمل توسط راهبندهای خود را هنگام خرید به اطلاع شما می‌رساند.

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *