مهم ترین روش های عیب یابی راه بند

عیب یابی راه بند بازویی

فهرست مطالب

راه بند پارکینگ تجهیزاتی است که از آن برای تامین امنیت و کنترل رفت‌وآمد به این مکان از آن استفاده می‌شود. این دستگاه، استهلاک بالایی داشته و احتمال خرابی آن به دلایل مختلف همواره وجود دارد. اولین کاری که یک تعمیرکار حرفه‌ای و یا حتی مصرف‌کننده در مرحله‌ی تهیه‌ی گزارش خرابی باید انجام دهد، عیب یابی راهبند است.

با توجه به پیچیدگی نسبی عملکرد راهبندها و تعدد قطعات و اجزاء سازنده‌شان، عیوب آن‌ها نیز گسترده است. به همین دلیل در این مقاله، مهم‌ترین موارد خرابی و روش‌های عیب یابی راه بند برقی به‌ویژه نوع بازویی را شرح ‌می دهیم. چه تعمیرکار این وسیله و چه مصرف‌کننده‌ی آن هستید، مطالعه‌ی این مقاله می‌تواند، فرآیند تعمیرات و هزینه‌ی آن را برای شما آسان‌تر و ارزان‌تر کند.

بالا و پایین نیامدن میله راهبند

 

بالا و پایین نیامدن بازوی راه بند
بالا و پایین نیامدن بازوی راه بند

 

یکی از شایع‌ترین خرابی‌های راه بند بازویی، حرکت نکردن میله‌ی آن است. این مشکل می‌تواند ناشی از دلایل متفاوتی اعم از خرابی موتور، برخورد با راهبند و نفوذ رطوبت به قطعات و موتور باشد. برای عیب یابی راهبند در این مواقع ابتدا باید بررسی کرد که موتور با استفاده از ریموت‌کنترل یا دکمه‌ی فرمان کار می‌کند یا خبر. اگر موتور روشن نشد، بخش عیب یابی موتور راهبند در ادامه را مطالعه کنید. درغیراین‌صورت زمانی که موتور راهبند کار می‌کند اما بازو راهبند کار نمی کند، باید اقدامات زیر را در جهت عیب یابی راه بند پارکینگ انجام دهید:

  • بررسی وضعیت اتصالات راهبند
  • بررسی سلامتی سیم‌کشی‌ها
  • بررسی تنظیمات و انجام مجدد آن‌ها
  • بررسی وضعیت روغن در راهبند هیدرولیکی
  • بررسی وضعیت فیوز و وجود جریان برق در سیستم
  • بررسی سلامتی ریموت و اطمینان از شارژ و عمر کافی باتری آن
  • اطمینان از عدم نوسان برق

 

بیشتر بخوانید!
تجهیزات راهبند

 

برای عیب یابی راه بند و تعمیر آن در این موارد، پیش از هرچیز باید آن را خلاص کنید. اگر می‌پرسید خلاص کردن راهبند به چه شکل صورت می‌گیرد؟ پاسخ این است راهبندها در بیشتر مواقع، محلی برای این کار دارند. با واردکردن یک آچار یا کلید قفل راهبند در این محل و چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، میله خلاص می‌شود. برخی راهبندها نیز یک اهرم خلاص‌کن برای این منظور دارند. همچنین در مواردی که برق رفته است و نیاز به باز کردن مسیر وجود دارد به این طریق می‌توانید بازوی راه بند را به‌صورت دستی حرکت دهید.

مشکلات مربوط به تنظیمات موتور راهبند

 

تعمیر و عیب یابی راهبند
تعمیر و عیب یابی راهبند

 

مشکلات مربوط به موتور راهبند، یکی از پرهزینه‌ترین موارد تعمیر آن است. عیب یابی راه بند برقی در این مورد، حساس بوده و باید با دقت انجام شود؛ چراکه که تعمیرات اشتباه می‌تواند به دیگر قسمت‌های موتور نیز آسیب برساند. شایع‌ترین مشکلات موتوری راهبند را در این بخش مرور می‌کنیم.

عیب یابی تنظیمات سرعت راه بند

بسیاری از راهبندها دارای حالت‌های مختلف ازنظر سرعت هستند. به این معنی که می‌توان سرعت باز و بسته شدن‌شان را تغییر داد. دو سرعت، سه و ۶ ثانیه، معمول‌ترین حالت‌هایی هستند که برای این دستگاه تعریف می‌شوند. بااین‌حال در مواردی، شاهد مشکلات زیر یا مشابه آن‌ها هستیم:

  • با تنظیم سرعت دوگانه راهبند با استفاده از سرعت 6 ثانیه به خوبی کار می‌کند اما با تغییر به سرعت 3 ثانیه موتور از کار می‌افتد.
  • سرعت حرکت راه بند در هر بار استفاده تغییر می‌کند.
  • سرعت حرکت راه بند هنگام باز و بسته شدن تغییر می‌کند.

 

بیشتر بخوانید!
نصب راهبند

 

عیب یابی راه بند برقی و تعمیر آن در این موارد معمولا با اقدامات زیر انجام می‌شود:

  • تنظیمات مجدد حالت‌های افقی و عمودی
  • بررسی اتصالات و سیم‌کشی‌ها
  • بررسی سلامت مدار فرمان

بالا رفتن میله راهبند و خاموش نشدن موتور آن

 

 

عیب یابی راه بند
عیب یابی راه بند

 

عیب یابی راه بند برقی در این موارد با بررسی سوئیچ‌ها شروع می‌شود؛ چراکه این قطعات هستند که وظیفه‌ی تشخیص زمان خاموشی موتور را برعهده دارند. در برخی موارد با تنظیم مجدد سوئیچ‌ها و تعریف حدود ابتدایی و انتهایی حرکت میله، این مشکل برطرف می‌شود. اما در مواقعی نیز سوئیچ‌ها دچار مشکلات برقی شده‌اند که باید تعویض شوند. در موارد معدودی نیز سوئیچ از جای خود خارج شده یا اتصالات آن آسیب دیده است. پس از رفع این مشکل، تنظیمات راهبند و راه‌اندازی آن مجددا انجام می‌شود.

سروصدای بیش از حد موتور

یکی از نشانه‌های خرابی موتور، شنیده‌شدن سروصدای بیش‌ازاندازه از آن است. این موضوع می‌تواند به دلیل نیم‌سوزشدن، ورود گردوغبار و آلودگی به داخل محفظه،‌ نوسانات برق، خرابی یا سوختگی قطعات الکترونیکی، دمای بیش‌ازحد پایین یا بالای محیط و غیره اتفاق بیفتد. عیب یابی راه بند در این مورد، با بررسی عملکرد موتور، روشن و خاموش معمولی آن، بررسی سلامتی قطعات پلاستیکی و غیره انجام می‌شود.

یک تعمیرکار حرفه‌ای تلاش می‌کند تاجای‌ممکن موتور را تعمیر کند؛ اما تعمیرکاران ناشی، سریعا گزینه‌ی تعویض آن را ارائه می‌کنند. این در حالی است که صرفه‌ی اقتصادی هریک از این تصمیمات باید ملاک قرار بگیرد.

روشن نشدن موتور

روشن نشدن موتور، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. عیب یابی راه بند پارکینگ در این مورد با بررسی محتمل‌ترین و سریع‌ترین گزینه‌ها ازنظر زمان تعمیر شروع می‌شود. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • خرابی فتوسل دریافت‌کننده‌ی سیگنال، درصورت روشن شدن موتور با کلید اما عدم عملکرد آن با ریموت کنترل
  • خرابی یا اتمام منبع تغذیه
  • سوختگی فیوز مربوط به راه بند
  • پوسیدگی سیم‌کشی‌ها
  • خرابی دکمه‌ی روشن‌وخاموش یا عدم برقراری اتصال الکتریکی توسط آن
  • نیم‌سوزشدن موتور
  • سوختگی موتور

 

بیشتر بخوانید!
راهنمای خرید راهبند

 

عیب یابی راه بند درصورت تولید صدای غیرعادی

 

 

خرابی راهبند درب پارکینگ
خرابی راهبند درب پارکینگ

 

راهبند قطعا هنگام حرکت مقداری سروصدا ایجاد می‌کند. بخشی از این صدا مربوط به موتور و بخشی دیگر مربوط به میله و اتصالات آن است. به‌طورمعمول نیز راهبندهای الکترومکانیکی صدای بیشتری نسبت به راهبندهای الکتروهیدرولیکی دارند. اما زمانی که صدای غیرعادی هنگام بالا و پایین رفتن میله راهبند به گوش می‌رسد باید چه اقداماتی انجام داد؟ در ادامه، سه راه‌کار مهم را ارائه می‌کنیم.

بررسی فنرهای رابند

عیب یابی راه بند برقی در این مواقع با بررسی فنرها شروع می‌شود. این قطعات در بیشتر موارد، منابع اصلی سروصدا هستند. خروج آن‌ها از تنظیم و یا دفرمه شدن‌شان بر اثر فشار، سبب عدم عملکرد صحیح و بالا یا پایین آمدن میله‌ی راهبند همراه با صدای غیرعادی می‌شود. درصورت بی‌توجهی به این موضوع فنرها به‌کلی خراب شده و به دیگر قسمت‌های راهبند نیز فشار وارد می‌شود. در سیستم‌های هیدرولیکی نیز فشار بیش‌ازحد فنر به سیلندرها و پیستون‌ها می‌تواند سبب تولید نویز بیشتر شود. با فشار بیشتر به سیستم هیدرولیک، امکان خارج شدن دیگر قطعات از تنظیم و روغن‌ریزی نیز وجود دارد.

در بسیاری از مواقع، تنظیم مجدد فنرها مشکل را رفع خواهد کرد. برای این منظور ابتدا باید بازوی راهبند را خلاص کنید. سپس با بالاکشیدن آن تا زاویه‌ی ۴۵ درجه، مطمئن خواهید شد که مشکل از فنر است یا خیر. به‌این‌صورت که اگر میله به سمت بالا یا پایین حرکت کرد، باید به وضعیت فنرها شک کنید. پس از تنظیم مجدد فنرها یا تعویض آن‌ها، میله را به سمت پایین هدایت کرده و از خلاصی خارج کنید.

بررسی وضعیت روغن راه بند

یکی از مهم‌ترین مراحل عیب یابی راه بند پارکینگ “Barriers Troubleshooting در انواع الکتروهیدرولیکی آن، بررسی وضعیت روغن هیدرولیک است. درصورت اتمام خاصیت الاستیسیته، استفاده از روغن‌های نامرغوب و روغن‌ریزی دستگاه، سروصدای راهبند به‌مرور افزایش می‌یابد. به‌خصوص اگر صدای تق‌تق یا سایش از راهبند می‌شنوید، باید وضعیت روغن آن را چک کنید.

در بسیاری از مواقع با افزودن روغن، تعویض آن یا محکم کردن اتصالات و تعویض آن‌ها، این مشکل رفع خواهد شد. تعویض به‌موقع روغن و انجام سرویس‌ها در زمان‌های مقرر، از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. اما درصورت بی‌توجهی به آن، اصطکاک قطعات با یکدیگر زیاد شده و آسیب‌های فیزیکی به آن‌ها وارد خواهد آمد. ورود خرده‌فلزهای ناشی از سایش قطعات به یکدیگر به سیلندرها و پمپ روغن، خسارات سنگینی به‌همراه خواهد داشت.

بررسی وضعیت گیربکس

گیربکس راهبند بازویی ، وظیفه‌ی تبدیل گشتاور به نیروی مکانیکی را برعهده دارد. این بخش خود از قطعات مختلفی مانند انواع چرخ‌دنده یاتاقان و بوش تشکیل شده است. درصورت خروج این قطعات از تنظیم یا اتمام روغن روان‌کننده‌ی حرکت آن‌ها، سروصدای زیادی از دستگاه شنیده خواهد شد.

عیب یابی راه بند درصورت خرابی سنسورها و ریموت

 

عیب یابی موتور گیربکس راهبند
عیب یابی موتور گیربکس راهبند

 

خرابی سنسورها و ریموت راهبند بسیار شایع است؛ اما تعمیر یا حتی تعویض این قطعات، نسبت به دیگر بخش‌های راهبند، ارزان‌تر است. نشانه‌ی اصلی وجود مشکل در سنسورها یا ریموت به‌طورساده عمل‌نکردن راه بند است. در این موارد، موتور راهبند با استفاده از کلید برق روشن شده و میله نیز به‌خوبی با سرعت یکنواخت و بدون سروصدا حرکت می‌کند. اگر با فشار دادن ریموت موتور راهبند کار می‌کند اما بازو راهبند کار نمی کند، باید به ریموت یا سنسورها شک کنید. عیب یابی راه بند در این مواقع شامل مراحل زیر است:

  • بررسی سلامتی ریموت و اطمینان از شارژ و عمر کافی باتری آن
  • تمیزکردن چشمی هریک از سنسورها
  • بررسی عملکرد لوپ دتکتور
  • روشن‌شدن چراغ چشمی با فشاردادن دکمه‌ی ریموت

 

بیشتر بخوانید!
راهبند چیست

 

عیب یابی راه بند درصورت حرکات غیرعادی میله

مانند سر و صدای غیرعادی، اصلی ترین دلیل حرکت غیر یکنواخت میله راه بند نیز خروج فنرها از تنظیم است. در ادامه، شایع‌ترین نواقص حرکتی میله‌ی راهبند و روش‌های عیب‌یابی آن را معرفی می‌کنیم.

یکنواخت حرکت نکردن میله راهبند

منظور از حرکت غیریکنواخت، ایست‌ها مکرر، لرزش و مواردی از این دست است. درصورت برطرف‌نشدن مشکل با تنظیم فنرها، پیش از تعویض آن‌ها بهتر است یک بار دیگر، تنظیمات سرعت را انجام داده و وضعیت اتصالات را نیز بررسی کنید. همچنین اگر بازو راهبند به خوبی پایین می‌آید اما به خوبی بالا نمیرود بررسی فنرها باید گزینه‌ی اول شما باشد. درصورت سلامت عملکرد آن‌ها، مرحله‌ی بعدی عیب یابی راه بند بررسی وضعیت گیربکس است.

بالا رفتن میله و پایین نیامدن آن

اما چه اقداماتی برای زمانی که میله راهبند بالا میرود و پایین نمی‌آید باید انجام داد؟ در این موارد، مشکل می‌تواند از فتوسل، قطعی در سیستم برق، وجود مانع بین فرستنده و گیرنده، وجود قطعی یا مشکل در سیم‌کشی مدارها، خرابی فنرها و اهرم‌ها و دیگر موارد باشد. خرابی گیربکس و خروج قطعات آن از تنظیم نیز دیگر گزینه‌ای است که هنگام عیب یابی راه بند در این موارد مطرح می‌شود. لازم به ذکر است که این مشکل یکی از پیچیده‌ترین معایبی است که می‌تواند برای راهبند پیش بیاید. بنابراین باید حتما از تعمیرکاری خبره برای رفع آن کمک بگیرید.

حرکت خودکار بازو در زاویه ۴۵ درجه

اگر بازوی راهبند هنگام رسیدن به زاویه‌‌ 45 درجه به طور اتوماتیک بالا میرود سه احتمال اساسی زیر هنگام عیب‌یابی مطرح می‌شوند:

  • خروج فنرها از تنظیم
  • خروج دکمه‌ی دیپ سوئیچ از سرعت تنظیم‌شده در دستگاه‌هایی که از رله‌ی هوشمند استفاده می‌کنند
  • عدم نصب درست بازو روی دستگاه به‌ویژه اگر طول آن کوتاه است.

توقف حرکت بازو هنگام بالا یا پایین رفتن

 

 

خلاص کردن راهبند به چه شکل صورت می‌گیرد؟
خلاص کردن راهبند به چه شکل صورت می‌گیرد؟

اگر بازو راهبند بعد از کمی بالا یا پایین آمدن می‌ایستد، احتمالا مشکل از رابط انکودر (Encoder) است. انکودر قطعه‌ای متصل به محور چرخ‌دنده در راهبند ستونی و میله‌ای است. این قطعه، مشخصات و جزئیات حرکت خطی یا دورانی دستگاه را تعیین می‌کند. با قطعی رابط این قطعه، دستورات آن به میله ارسال نشده و حرکت آن متوقف می‌شود.

عدم قرارگیری صحیح بازو در حالت توقف

برخی مواقع، پس از باز یا بسته شدن، بازو راهبند در حالت کامل عمودی یا افقی خود نمی باشد. یعنی زاویه‌ی ۹۰ و ۱۸۰ درجه‌ی کامل با زمین نمی‌سازد. دراین‌صورت عیب یابی راه بند بازویی در سه مرحله‌ی زیر انجام می‌شود:

  • بررسی تنظیمات و عملکرد درست کانکتور
  • بررسی تنظیمات دیپ بالا
  • بررسی عملکرد درست میله‌ی اتصال

خدمات تعمیرات راهبند پاناتین پارس

تعمیرات راهبند یک تخصص محسوب می‌شود و به همین دلیل، سپردن آن به یک تعمیرکار ماهر ضروری است. درغیراین‌صورت، احتمال واردآمدن خسارات بیشتر به راهبند، ایجاد هزینه‌های غیرضروری و اضافی، طولانی‌شدن فرآیند تعمیرات و خرابی مجدد دستگاه در آینده‌ی نزدیک وجود دارد.

شرکت پاناتین پارس به‌عنوان یکی از مراکز تخصصی تولید انواع راهبند در کشور، خدمات تعمیرات تخصصی آن‌ها را نیز ارائه می‌دهد. از مزایای خدمات این شرکت در این زمینه عبارتند از:

  • عیب یابی راه بند با دستگاه‌های مدرن و در سریع‌ترین زمان ممکن
  • ارائه‌ی ضمانت خدمات تعمیر
  • استفاده از قطعات اصل با برندهای اروپایی و ارائه‌ی گارانتی اصلی برای آن‌ها
  • دریافت هزینه مقرون‌به‌صرفه و شفاف
  • ارائه‌ی مشاوره‌ی تعمیر راهبند
  • امکان ثبت سفارش تعمیر راهبند به‌صورت اینترنتی، تلفنی و ارسال پیام در اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و تلگرام

سخن آخر

عیب یابی راه بند اولین قدمی است که در جهت رفع خرابی آن باید برداشته شود. خرابی موتور و قسمت‌های برقی، عدم عملکرد درست بازو و نیز خرابی سنسورها و ریموت‌کنترل از شایع‌ترین مشکلات انواع راهبند به‌ویژه راه‌بندهای بازویی هستند. عیب‌یابی دقیق توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای و معتبر، قطعا هزینه‌های زمانی و مالی تعمیر این دستگاه را کاهش خواهد داد.

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *