عیب یابی برد درب اتوماتیک

نشانه های خرابی برد درب برقی

فهرست مطالب

آیا روش های عیب یابی برد درب اتوماتیک را می دانید؟

درب های اتوماتیک امروزه کار ورود و خروج به هر محلی را آسان کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین قطعات این درب‌ها، برد آن‌هاست که وظیفه‌ی خوانش دستورات الکترومغناطیسی و کنترل حرکت درب را بر عهده دارد. درعین‌حال این قطعه به دلیل استهلاک بالا و قرارگیری مستمرش در معرض نوسانات برق، آمار خرابی بالایی نیز دارد. عیب یابی برد درب اتوماتیک اولین اقدامی است که به‌منظور تعمیر آن باید انجام داد.

نحوه عیب یابی برد در برقی بسته به نشانه‌ها و خرابی‌های پیش‌آمده متفاوت است. دقت در این فرآیند و تشخیص صحیح، قطعا سبب کاهش هزینه‌های زمانی و مالی تعمیرات شده و از خرابی‌های مجدد در آینده‌ی نزدیک نیز جلوگیری می‌کند. به همین دلیل لازم است که هم تعمیرکار و هم مصرف‌کننده به انواع خرابی برد درب برقی و روش‌های عیب یابی آن آشنایی کافی داشته باشند.

اما چرا برد درب برقی خراب می‌شود؟ نشانه‌های آن چیست و هر نشانه به چه نوع خرابی‌ای اشاره دارد؟ چه مواقعی به تعمیر و چه مواقعی به تعویض آن نیاز داریم؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. چه تعمیرکار و چه مصرف‌کننده‌ی این تجهیزات هستید با ما همراه شده و عیب یابی برد درب اتوماتیک را دقیق‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

برد درب اتوماتیک چیست و از چه قطعاتی تشکیل می شود؟

 

خرابی برد درب برقی
خرابی برد درب برقی

 

یک درب اتوماتیک به‌منظور ذخیره‌ی تنظیمات و اجرای فرمان‌های مختلف باز و بسته شدن، به یک برد الکتریکی یا جعبه‌ی فرمان (Control Unit) نیاز دارد. این قطعه معمولا در کنار موتور یا بالای درب نصب شده و دستورات خود را از ریموت‌کنترل دریافت می‌کند. جعبه‌ی فرمان، برای دریافت این دستورات به یک یا چند سنسور مجهز می‌شود. به‌منظور عیب یابی برد درب اتوماتیک آشنایی با اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی آن ضروری است که در ادامه آن‌ها را مختصرا معرفی می‌کنیم.

ترانس تغذیه

یکی از قطعات مهم برد درب اتوماتیک که خرابی آن می‌تواند خسارات زیادی به‌همراه داشته باشد، ترانس تغذیه است. این قطعه، ولتاژ برق منبع تغذیه یا شهر را به مقدار موردنیاز برای عملکرد برد که معمولا ۲۴ ولت است کاهش می‌دهد. البته برخی بردهای نصب‌شده روی درب‌های ریلی و صنعتی با برق ۲۲۰ ولت کار می‌کنند.

رله های برد درب برقی

رله‌، دکمه یا کلیدی است که با قطع و وصل شدنش دستورات لازم از برد به سمت موتور صادر می‌شود. این قطعه خود شامل بخش‌های دیگری است که مهم‌ترین آن‌ها نوعی سیم‌پیچ به نام بوبین است. با عبور جریان از بوبین، یک میدان مغناطیسی حول آن ایجاد می‌شود که نیروی لازم برای باز و بسته کردن کلید را فراهم می‌کند. بررسی رله‌ها یکی از اصلی‌ترین مراحل عیب یابی برد درب اتوماتیک است.

کارت رادیویی

دستورات ارسالی از سوی ریموت‌کنترل به چشمی‌ها نه مستقیما؛ بلکه توسط کارت‌های رادیویی به پیام‌های قابل‌خوانش برای برد تبدیل می‌شوند. تکنولوژی کارت‌های رادیویی را در دستگاه‌های دیگر، مانند راهبندهای اتوماتیک نیز می‌بینیم.

 

بیشتر بخوانید!
عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای

 

ولوم های تنظیم کننده و دیپ سوئیچ ها

همانطورکه گفتیم برد درب برقی، مرکز کنترل آن است. تمامی تنظیمات حرکت موتور روی این بخش با استفاده از ولوم‌های تنظیم ذخیره می‌شوند. خرابی این قطعه، یکی از مهم‌ترین دلایل خروج دستگاه از تنظیم است. در این مواقع معمولا شاهد تغییر سرعت حرکت درب خواهیم بود. در کنار ولوم‌ها، از کلیدهای کوچک دیگری نیز برای اعمال برنامه به دستگاه استفاده می‌شود که به آن‌ها دیپ‌سوئیچ و کلیدهای ریزتنظیم گفته می‌شود.

ترمینال های اتصال

ارتباط بین قطعات داخلی برد یا جعبه‌ی فرمان توسط ترمینال‌ها برقرار می‌شود. این قطعات، ترمینال یا کانکتور نام داشته و وظیفه‌ی اعمال نیروی برق ورودی را برعهده دارند. دیگر کارکرد این قطعه، ثابت نگه داشتن مقاومت جریان در مدار است که سبب افزایش عمر برد می‌شود.

فیوزهای برد اتوماتیک

همانطورکه در ادامه هم خواهیم گفت، بررسی فیوز، یکی از نکات مهم پیش از عیب یابی درب اتوماتیک است. مانند هر فیوز دیگری، فیوز برد درب برقی نیز نقش کنترل‌کننده‌ی جریان ورودی را برعهده دارد و از اضافه‌بار در مدار، جلوگیری می‌کند.

چراغ های LED برد

برد درب اتوماتیک معمولا مجهز به چند چراغ LED‌ است که هریک نشان‌دهنده‌ی یکی از وضعیت‌های دستگاه هستند. خاموش یا روشن بودن، حالت حرکت یا وجود خرابی و Error با هریک از چراغ‌های برد نشان داده می‌شوند که شرح هریک از آن‌ها در دفترچه‌ی دستگاه آمده است.

دلایل خرابی برد درب برقی

 

تعویض برد درب برقی
تعویض برد درب برقی

 

پیش‌ازآنکه به نحوه عیب یابی برد درب اتوماتیک بپردازیم، خوب است که اساسا با دلایل خرابی این قطعه آشنا شویم. مهم‌ترین دلیل خرابی برد درب اتوماتیک ، استهلاک است. این قطعه در درب‌هایی که به تعداد بیشتری در طول روز باز و بسته می‌شوند، زودتر خراب می‌شود. دلیل عمده‌ی دیگر نیاز به تعمیر برد در برقی ، نوسانات برق است که در کشور ما شدیدتر و بیشتر از متوسط کشورهای دنیا برآورد شده است.

از دیگر دلایل خرابی برد درب اتوماتیک موارد زیر هستند:

  • نصب نادرست
  • عدم تناسب مدل برد با وزن درب، نوع برق ساختمان و دیگر قطعات
  • عدم انجام سرویس‌ها در موعد مقرر
  • نفوذ آب و گردوخاک زیاد به داخل برد
  • آتش‌سوزی
  • ضربات شدید
  • دستکاری توسط سارقین یا ساکنین

در برخی مواقع، خسارات و خرابی به‌قدری زیاد است که تعویض برد درب برقی ، مقرون‌به‌صرفه‌تر از تعمیرش خواهد بود. عیب یابی برد درب اتوماتیک قطعا باید توسط یک متخصص انجام شود. چراکه این قطعه، مجموعه‌ای نسبتا پیچیده از مدارهای الکترونیکی با قطعات زیاد و حساس است. درصورت انجام تعمیرات غیرتخصصی، احتمال خرابی‌های بعدی و حتی بروز خسارات مالی و جانی بر اثر عملکرد ناقص این قطعه، وجود خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید!
آموزش ست کردن ریموت درب پارکینگ

 

نشانه های خرابی برد درب برقی

 

آموزش عیب یابی برد درب پارکینگ
آموزش عیب یابی برد درب پارکینگ

 

هرچه وجود مشکل در برد در اتوماتیک یا اساسا هر قسمت دیگر از آن را زودتر تشخیص دهید، احتمال بروز خرابی‌های بزرگتر کاهش می‌یابد. همه‌ی ساکنین ساختمان باید همواره به صحت عملکرد همه‌ی بخش‌های درب توجه داشته باشند. از مهم‌ترین نشانه های خرابی برد درب برقی اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باز و بسته نشدن یک یا هر دو لنگه، کرکره‌ها، پانل‌ها و غیره
  • حرکات منقطع یا ناقص درب
  • حرکت یک‌جهته‌ی درب، مثلا بالا رفتن و پایین نیامدن یا برعکس
  • عدم پاسخگویی درب به دستور الکترومغناطیسی صادرشده از سوی ریموت‌کنترل اما عملکرد درست با دستور مستقیم برق
  • به‌هم‌ریختگی تنظیمات و سرعت درب
  • حرکات متناوب درب
  • باز شدن خودبه‌خود درب

با این مقدمه در ادامه به آموزش عیب یابی برد درب اتوماتیک می‌پردازیم.

نکات مهم پیش از عیب یابی برد درب اتوماتیک

هر تعمیرکار باتجربه‌ی درب اتوماتیک می‌داند که پیش از باز کردن برد و بررسی عملکرد آن باید ابتدا از موارد زیر مطمئن شد:

  • عملکرد صحیح ریموت‌کنترل با تعویض آن با یک ریموت “Remote Control“دیگر و بررسی وضعیت شارژ آن
  • عملکرد صحیح موتور با بررسی صدا و انجام تست‌های مربوطه
  • عملکرد و ارتباط صحیح قطعات مکانیکی با یکدیگر
  • سلامت سنسورها و اطمینان از عدم غبارگرفتگی آن‌ها یا عدم آسیب‌دیدگی سیم‌کشی‌هایشان
  • صحت تنظیمات برد درب

بررسی این موارد جزئی از عیب یابی برد درب اتوماتیک نیستند؛ اما اگر مشکل از آن‌ها باشد، از اتلاف وقت و هزینه برای تعمیر برد در برقی جلوگیری خواهد شد. علاوه بر این، گاهی عملکرد ناقص دیگر بخش‌ها درنهایت به خرابی برد منجر می‌شود. پس از بررسی این موارد می‌توان وارد پروسه‌ی عیب‌یابی و تعمیر برد درب برقی شد.

 

بیشتر بخوانید!
نحوه تعویض باتری ریموت درب پارکینگ و کرکره برقی

 

نحوه عیب یابی برد در برقی پارکینگ

خرابی برد درب برقی به روش‌های متعددی می‌تواند عیب‌یابی شود. مواردی که در ادامه می‌آوریم، شناخته‌شده‌ترین خرابی‌ها هستند و رفع آن‌ها نیازمند بهره‌گیری از دانش و تخصص یک تعمیرکار ماهر است.

خرابی فیوز برد

 

نحوه عیب یابی برد در برقی
نحوه عیب یابی برد در برقی

 

وجود نقص در فیوزها ممکن است باعث ازکارافتادگی برد درب پارکینگ، نیم‌سوز شدن یا پاک شدن تنظیمات و بروز دیگر اشکالات در آن شود. فیوز، قطعه‌ای است که نسبتا راحت خراب می‌شود و جریان را بیش از آنچه باید راهی قسمت‌های برقی و الکترونیکی درب پارکینگ می‌کند. بنابراین اولین قدم در عیب یابی برد درب اتوماتیک بررسی این قسمت است. سلامت کلیدها و سیم‌کشی‌های فیوزها را بررسی کرده و مطمئن شوید که متصل هستند.

خروج درب از ریل

این مشکل در مورد درب‌های اسلایدینگ و سکشنال بسیار شایع است. خروج درب از ریل می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای برد آن شود. این اتفاق ابتدا خود را به‌شکل به‌هم‌ریختگی تنظیمات نشان می‌دهد. امری که اصلا طبیعی نیست و نباید با مشاهده‌ی آن، صرفا به انجام مجدد تنظیمات اکتفا کرد. عیب یابی برد درب اتوماتیک در این مواقع بیش از هرچیز با بررسی بخش‌های مکانیکی و ریل‌ها همراه است.

وارد شدن ضربه به درب، عدم نصب صحیح، استهلاک و اصطکاک شدید قطعات با یکدیگر و یا به‌طورساده استفاده طولانی مدت از درب می‌تواند سبب خروج آن از ریل شود. لازم است که پیش از بروز خسارات شدیدتر که ممکن است نیاز به تعویض برد درب برقی یا حتی موتور را به‌همراه داشته باشد، نسبت به سرویس درب و انجام تنظیمات مجدد اقدام کنید.

سر و صدای زیاد جک درب پارکینگ

یکی از نکات مهمی که در هر دوره آموزش تعمیر برد درب برقی به آن توجه می‌شود، سروصدای درب است. بسته به وزن، نوع درب و موتور و دیگر موارد، هر درب، نوعی صدای طبیعی دارد که در روزها و هفته‌های اول، قابل‌شنیدن است. اما اگر به‌مرورزمان، متوجه بروز صداهای عجیب مانند قژقژ یا تق‌تق از جک می‌شوید، باید نسبت به عملکرد برد نیز مشکوک باشید.

عیب یابی برد درب اتوماتیک در این مواقع با بررسی نظافت آن انجام می‌شود. در بسیاری مواقع، تجمع گردوغبار یا حتی ورود شی خارجی در جعبه‌ی فرمان ممکن است باعث عملکرد ناقص این قطعه شود. در ادامه نیز باید مدارها، اتصالات و قطعات را تست کنید. درصورتی‌که قطعات مهم، مانند ترانس یا رله‌ها سوخته باشند، شاید تعویض برد درب برقی ، گزینه‌ای غیرقابل‌اجتناب باشد.

 

آموزش تعمیر برد درب برقی
آموزش تعمیر برد درب برقی

 

خرابی فتوسل درب اتوماتیک

یکی از نشانه های خرابی برد درب اتوماتیک شیشه ای عمل نکردن فتوسل‌های تشخیص مانع است. درحالی‌که خود فتوسل می‌تواند سالم باشد؛ اما غبارگرفتگی یا قطعی ارتباط آن با برد، سبب اخلال در عملکردش خواهد شد. این قطعه معمولا به علت آلودگی، آب‌خوردگی یا ورود بیش‌ازحد جریان برق خراب می‌شود.

قطعی تصویر صفحه نمایش

بروز این مشکل در برد جک برقی، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. قطعی سیم‌کشی‌ها و مدارهای متصل‌کننده LED‌ ها به قسمت‌های داخلی، اولین دلیل ممکن است. عیب یابی برد درب اتوماتیک در این مواقع سریع بوده و هزینه‌ی چندانی هم ندارد. اما اگر خود LED ‌ها سوخته باشند باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید. در انتها نیز لازم است که علت بروز این خرابی نه‌چندان‌جدی را بیابید تا از بروز خسارات جدی‌تر در آینده جلوگیری شود. وجود گردوغبار، واردآمدن ضربه، لرزش درب هنگام حرکت و نوسانات برق از مهم‌ترین دلایل پیدایش این مشکل هستند.

ریست شدن خودکار برد درب اتوماتیک

نوسانات برقی، تلاش برای خرابکاری و ورود چندباره‌ی اشتباه رمز عبور، از مهم‌ترین دلایل ریست شدن خودکار برد درب اتوماتیک هستند. اگر این اتفاق با خرابی‌های دیگری همراه نباشد، تعمیر آن ساده و با انجام تنظیمات مجدد انجام می‌شود.

نکات مهم عیب یابی برد درب اتوماتیک

 

تعمیر برد درب برقی
تعمیر برد درب برقی

 

از مهم‌ترین نکاتی که هنگام عیب یابی و تعمیر برد در برقی باید مدنظر داشته باشید، موارد زیر هستند:

  • پیش از هر اقدامی، برق ورودی به دستگاه را قطع کنید
  • حتما از کارشناسان خبره و متخصص در این زمینه کمک بگیرید
  • حتما از تعمیرکار بخواهید که به شما ضمانت خدمات تعمیر ارائه دهد
  • حتما از قطعات اصلی و باکیفیت برای تعویض قطعات خراب‌شده استفاده کنید
  • درصورت تصمیم به تعویض برد درب برقی دقت داشته باشید که نوع برد و ترجیحا برند آن با موتور و دیگر بخش‌های دستگاه، هماهنگی داشته باشند.

 

تعمیر برد درب برقی
تعمیر برد درب برقی

 

خدمات تعمیر برد درب اتوماتیک پاناتین پارس

برد یا جعبه‌ی فرمان درب اتوماتیک، یکی از مهم‌ترین و پراستهلاک‌ترین قسمت‌های آن است. این قطعه به دلایل متعددی مانند نوسانات برق، ضربه، استفاده‌ی طولانی‌مدت و آلودگی‌های خارجی ممکن است خراب شود. نشانه‌های خرابی آن نیز عدم عملکرد درست درب یا شنیده شدن صدای غیرمعمول از آن است. عیب یابی برد درب اتوماتیک شامل بررسی اولیه‌ی وضعیت ریموت، بخش‌های مکانیکی، موتور و سپس بررسی وضعیت مدار، فیوزها، فتوسل و غیره است.

شرکت پاناتین پارس ، تولیدکننده‌ی انواع درب، کرکره و درب اتوماتیک پارکینگ در کشور ماست. این شرکت، محصولات خود را با استفاده از قطعات باکیفیت تولیدشده در کارخانه‌های اروپایی می‌سازد. علاوه بر این، پاناتین پارس، خدمات تعمیر این تجهیزات را نیز ارائه می‌دهد که شامل برد درب اتوماتیک نیز شامل می‌شود.

به‌منظور عیب یابی برد درب اتوماتیک و تعمیر درب اتوماتیک خود به‌محض مشاهده‌ی نشانه‌هایی که در این مقاله ذکر کردیم با کارشناسان ما تماس حاصل کنید. برای این منظور می‌توانید از طریق فرم اینترنتی فراهم‌شده در وب‌سایت پاناتین پارس نیز اقدام نمایید.

 

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *