درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ مزایا انواع آن کدامند؟

درب اتوماتیک شیشه ای چیست

فهرست مطالب

امروزه درب اتوماتیک را همه‌جا می‌بینیم. ادارات، بیمارستان‌ها، محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای و مکان‌های خدمات عمومی تنها برخی از این مکان‌ها هستند. در میان انواع مختلف این محصولات، سوال بسیاری از مصرف کننده‌ها این است که مزایا و کاربرد درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ “Advantages Automatic Doors” دربی که مطابق نامش، متریال غالب در آن شیشه است و طبیعتا ویژگی‌های آن را در خود دارد.

اما در چه موارد و مکان‌هایی می‌توان از درب اتوماتیک شیشه ای استفاده کرد؟ مزایای این محصول چیست؟ انواع آن کدامند و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ در این مقاله به این سوالات به همراه جزئیات بسیار، دیگر پاسخ خواهیم داد. اگر قصد نصب درب اتوماتیک در محیط اداری، مسکونی، تجاری یا صنعتی خود را دارید با ما همراه شده و با یکی از مهم‌ترین گزینه‌های خود آشنا شوید.

 

درب اتوماتیک شیشه ای چیست
درب اتوماتیک شیشه ای چیست

 

ویژگی های کلی درب اتوماتیک شیشه ای

شیشه، متریال اصلی تشکیل‌دهنده درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک است. کلمه‌ی اتوماتیک هم در عنوان این محصول به این معنی است که باز و بسته شدن درب از طریق موتور و جک الکتریکی انجام می‌شود. این درب می‌تواند به دو صورت، بدون‌فریم یا فریم‌دار از جنس آلومینیوم، چوب، PVC و غیره ساخته شود. آنچه در ساخت و تولید این درب‌ها به‌طورکلی توسط تولیدکننده‌ها رعایت می‌شود، استفاده از حداقل یراق‌آلات است. یراق‌آلاتی که ازنظر درخشندگی و طرح باید با ماهیت جنس شیشه، هماهنگی داشته باشند. به همین دلیل آن‌ها معمولا طرح‌های ساده و مینیمالی دارند.

 

مزایای درب اتوماتیک شیشه ای چیست
مزایای درب اتوماتیک شیشه ای چیست

 

جنس درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

حتما می‌پرسید که جنس شیشه به‌کاررفته در درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ مسلما از شیشه‌ی معمولی در این درب‌ها استفاده نمی‌شود. شیشه‌ی مناسب این محصولات، شیشه‌ی سکوریت نشکن و مقاوم به حرارت است. به این متریال، شیشه‌ی تمپرد (Tempered Glass)، تمپرشده، حرارتی یا حرارت‌دیده نیز گفته می‌شود. شیشه‌ی سکوریت، تحت فرآیندهای دمایی متفاوتی نسبت به شیشه‌های معمولی تولید شده و در برابر ضربه، فشار و خراش نیز مقاومت بیشتری دارد. ویژگی دیگر این محصول، عایق گرمایی و صوتی مناسب آن است.

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد درب های شیشه ای مطرح می‌شود، شکستن آن‌ها و آسیب‌های جسمانی ناشی از آن است. همانطور که احتمالا دیده‌اید، شیشه‌ی سکوریت، هنگام شکستن، به قطعات بسیار کوچکی تقسیم می‌شود. این قطعات بسیار خرد و کوچک، آسیب‌زنندگی و برندگی بسیار کمتری نسبت به قطعات تیز و بزرگ شیشه‌های معمولی دارند و کمتر می‌توانند وارد بافت بدن شوند.

شیشه ی تمپرد ازنظر ظاهری در انواع مات به درجات مختلف، شفاف، دارای بافت، صیقلی، رفلکس و غیره تولید می‌شود. رنگ‌های معمول این محصول نیز آبی فیروژه‌ای، مشکی، طوسی و سبز کمرنگ هستند؛ اما تولید آن در رنگ‌های فانتزی‌تر و سفارشی هم امکان‌پذیر است.

استاندارد های درب شیشه ای اتوماتیک

از مهم‌ترین استانداردهای درب شیشه ای اتوماتیک موارد زیر هستند:

  • استاندارد ISO9001، که در مورد درب‌های با کاربری تجاری ضروری بوده و نشان‌دهنده‌ی سهولت استفاده، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت محصول است.
  • استاندارد ISO14001، که نشان‌دهنده‌ی دوستدار محیط‌زیست بودن محصول است. به این معنی که درب موردنظر بادوام بوده و در تولیدش حداقل آسیب به محیط‌زیست وارد شده است.
  • استاندارد ISO45001؛ که نشان‌دهنده‌ی ایمنی و بهداشت در محیط‌های صنعتی است.
  • استاندارد اروپایی EN60335؛ که نشان‌دهنده‌ی ایمنی بخش‌های برقی محصول است.
  • استاندارد EN16005؛ که نشان‌دهنده‌ی عملکرد درست سنسورها، بخش‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی دستگاه است.

این استانداردها سبب می‌شوند که ضخامت معمول درب اتوماتیک شیشه ای، بین ۴/۱ تا یک اینچ و مقاومت آن در برابر حرارت حداقل ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین لازم است که یراق‌آلات فلزی درب شیشه ای به‌خوبی در برابر رطوبت و خوردگی، مقاوم باشند. به‌ویژه اینکه این درب می‌تواند داخل سرویس‌های بهداشتی و محیط‌های مرطوب مانند سونا نیز نصب شود. اگر می‌پرسید که بهترین متریال برای تولید یراق‌آلات درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ پاسخ آلومینیوم آنودایزشده، فولاد گالوانیزه یا ضدزنگ، زاماک و درمورد درب‌های لوکس، طلا و نقره است. استفاده از روکش آبکاری نقره و طلا و دیگر فلزات مانند نیکل و کروم نیز در این قطعات، مرسوم است.

 

مزایای درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟
مزایای درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

 

درب اتوماتیک شیشه ای چگونه کار میکند؟

اما مکانیسم درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ بسته به نوع درب اتوماتیک، پاسخ به این سوال می‌تواند متفاوت باشد. با‌این‌حال، می‌توان این فرآیند را شامل مراحل کلی زیر دانست:

  • دریافت دستور حرکت از طریق ریموت‌کنترل، سنسور، کلید برق و غیره
  • روشن شدن موتور جک و صدور فرمان حرکت به بخش‌های مکانیکی اعم از بازوها، اهرم‌ها و دیگر یراق‌آلات
  • وارد شدن نیروی مکانیکی به درب و حرکت آن با سرعت‌های مختلف

برای درک بهتر این مکانیسم، شناخت اجزای درب شیشه ای اتوماتیک لازم است.

اجزای درب شیشه ای اتوماتیک

یک درب شیشه ای اتوماتیک از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • موتور جک
  • قطعات حرکتی انتقال‌دهنده‌ی نیروی موتور به درب شامل بازوها، اهرم‌ها، غلطک، تسمه، هرزگرد، ریل، لولا، شفت و غیره
  • سیم‌کشی‌ها و کلید شستی برق
  • منبع تغذیه
  • مرکز مدار فرمان که کنترل پنل نیز گفته شده و در کنترل باکس قرار دارد. این بورد، محل اصلی تنظیمات حرکت درب است.
  • سنسور یا چشمی؛ این قطعه اختیاری بوده و بسته به نوع و محل کاربرد درب، نصب می‌شود. سنسورهای حرکتی و دریافت‌کننده‌ی دستور ریموت‌کنترل مهم‌ترین انواع این قطعه هستند.
  • شیشه و فریم آن
  • شاسی پروفیلی آلومینیومی که کلیه تجهیزات مکانیکی درب روی آن نصب شده است
  • یراق‌آلات، شامل دستگیره، لولا، قطعات اتصال به زمین، قفل و غیره

کاربرد درب شیشه ای اتوماتیک

اگر می‌پرسید که بیشترین کاربرد‌های درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ پاسخ موارد زیر است:

  • فرودگاه‌ها
  • ادارات و محیط‌های آموزشی
  • درب داخلی محیط‌های صنعتی
  • درب‌های ورودی و داخلی بیمارستان‌ها
  • ساختمان‌های مسکونی
  • آزمایشگاه‌ها
  • پاساژها و فروشگاه‌ها
  • سرویس بهداشتی، حمام، سونا و استخر
  • درب راه‌پله در ساختمان‌های مسکونی

انواع درب شیشه ای اتوماتیک

 

درب اتوماتیک شیشه ای
انواع درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

 

درب اتوماتیک شیشه ای ازنظر مکانیسم حرکت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه، هریک را بررسی می‌کنیم.

درب اتوماتیک شیشه ای لولایی

به این درب، لنگه‌ای و سوئینگ (Swing) نیز گفته شده و شامل انواع تک و دولنگه می‌شود. حرکت آن‌ها پس از موتور و بازوهای جک، متکی به لولاها است. این درب، هنگام باز شدن فضای نسبتا زیادی اشغال می‌کند. لنگه‌های آن نیز می‌توانند مستقیما به دیوارهای کناری متصل شوند که دراین‌صورت به آن‌ها درب نفررو نیز گفته می‌شود. استفاده از از لنگه‌های ثابت به‌عنوان تکیه‌گاه لنگه‌های متحرک نیز در ساخت و نصب این درب‌ها معمول است.

درب اتوماتیک گرد و نیم گرد

 

درب اتوماتیک شیشه ای کرو یا نیم گرد
درب اتوماتیک شیشه ای کرو یا نیم گرد

 

شکل این درب‌ها از نامشان مشخص است. اجزای درب شیشه ای اتوماتیک گرد و نیم‌گرد تقریبا مشابه درب‌های ریلی است. با‌این‌حال آن‌ها به‌جای حرکت به موازات چارچوب درب، حول یک دایره یا نیم‌دایره حرکت می‌کنند. این درب‌ها معمولا با سنسور حرکتی کار کرده و نوع نیم‌گرد آن، فضای کمتری نسبت به نوع گرد اشغال می‌کند. همچنین نوع گرد، دارای ورودی و خروجی جداگانه است.

درب اتوماتیک شیشه ای اسلایدینگ و تلسکوپی

 

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی
درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی

 

این درب که به آن ریلی و در زبان انگلیسی Sliding گفته می‌شود از ریل برای حرکت افقی درب، به موازات چارچوب استفاده می‌کند. این درب نیز می‌توان تک یا دولنگه باشد. اما نوع تلسکوپی درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ این درب نیز از مکانیسم ریلی استفاده می‌کند با این تفاوت که دارای لنگه‌های متعدد است. این لنگه‌ها هنگام باز شدن به موازات یکدیگر حرکت می‌کنند. کارکرد و اهمیت درب های شیشه ای اتوماتیک تلسکوپی در دهنه‌های بسیار بزرگ بیشتر مشخص می‌شود. مهم‌ترین مزیت این درب‌ها نیز صرفه‌جویی‌شان در فضا هنگام حرکت است.

درب شیشه ای اتوماتیک تاشو

 

درب اتوماتیک شیشه ای تاشو

به این درب در زبان صنعت فولدینگ (Folding) گفته می‌شود. این محصول، از لنگه‌های متعددی تشکیل شده که با لولا به یکدیگر متصل شده‌اند. هنگام بازشدن، این لنگه‌ها مانند آکاردئون با یکدیگر زوایای تند یا حاده تشکیل داده و درنهایت، روی هم جمع می‌شوند. این درب معمولا به‌صورت دوتکه ساخته می‌شود. از مزیت مهم درب اتوماتیک تاشو، عملکرد سریع آن است. این درب در کشور ما به درب اتوبوسی نیز معروف است.

درب اتوماتیک شیشه ای گردان

درب اتوماتیک گردان
درب اتوماتیک گردان

 

حتما می پرسید که تفاوت درب گردان با نوع منحنی درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ یکی از پیچیده‌ترین و گران‌ترین انواع درب اتوماتیک شیشه‌ای نوع گردان یا Revolving آن است. این درب نیز از بیرون به شکل منحنی و تمام‌گرد دیده می‌شود؛ اما با ورود به آن صفحه‌ی گردان زیر آن چرخیده و شما را در مقابل طرف دیگر به‌منظور ورود یا خروج از محل قرار می‌دهد.

مزایای درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟

از مهم‌ترین مزایای نصب درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی ظاهری؛ درب‌های شیشه‌ای ظاهری لوکس و مدرن به محیط می‌دهند. استفاده از آن‌ها به‌ویژه در محیط‌های اداری، سبب رسمیت بیشتر فضای کاری می‌شود.
  • قابلیت نظافت؛ شیشه متریالی است که به‌راحتی و با انواع مواد شوینده معمول تمیز می‌شود. هنگام نظافت درب شیشه‌ای از بابت زنگ‌زدگی، طبله‌کردن، خراشیدگی و آسیب‌های اینچنینی، نگرانی نخواهید داشت.
  • بازتاب نور؛ درصورت کمبود نور در محیط با نصب درب شیشه ای با شیشه‌ی شفاف می‌توان از خاصیت بازتاب نور این محصول برای روشنایی بیشتر محیط بهره برد.
  • کاهش هدررفت دما؛ اهمیت درب های شیشه ای اتوماتیک برای مکان‌هایی با اختلاف دمایی شدید در دوطرف درب بیشتر است. شیشه سکوریت متریالی عایق در برابر دماست.
  • عایق صوتی؛
  • جلوگیری از ورود گرد‌وغبار؛ این مزیت را تقریبا همه‌ی انواع درب اتوماتیک درصورت برخورداری از سرعت مناسب، دارا هستند.
  • مقاومت درب شیشه ای اتوماتیک در برابر حریق، افزایش دما. همچنین شیشه‌ی سکوریت بر اثر خروج یراق‌آلات از تنظیم، کمتر دچار اعوجاج می‌شود.
  • فراهم کردن ارتباط دیداری بین افراد در محیط‌های اداری و نیز دید از بیرون برای فروشگاه‌ها

سخن آخر درباره درب شیشه ای اتوماتیک

درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ این سوالی بوده که در این مقاله تلاش کردیم به آن پاسخ دهیم. همانطورکه گفتیم، جک و موتور برقی، یراق‌آلات و قطعات مکانیکی و بدنه‌ی شیشه‌ای و فریم آن، اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی این درب هستند. در ساخت انواع این محصول، از لولایی تا گردان از شیشه‌ی سکوریت در ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل مقاومت درب شیشه ای اتوماتیک در برابر خراش، حریق و نیروهای پیچشی، خوب ارزیابی می‌شود. استفاده از این درب، زیبایی ظاهری خاصی به محیط داده و آن را ازنظر گرمایی و صوتی نیز تاحدخوبی عایق می‌کند.

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *