عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای

عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای

فهرست مطالب

انواع درب اتوماتیک شیشه ای را امروزه همه‌جا می‌توان دید. از فروشگاه‌ها گرفته تا فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌های تجاری اداری، این محصول کاربرد دارد. زیبایی ذاتی و دیگر مزایای این درب، سبب محبوبیت آن شده‌اند بااین‌حال، مانند هر محصول صنعتی دیگر، این محصول نیز خراب می‌شود. اولین قدم در چنین مواقعی، عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای با دقت و سرعت بالاست. عیب‌یابی صحیح و اصولی با توجه به علائم خرابی درب انجام شده و یک فرآیند تخصصی است.

چه به‌عنوان مصرف‌کننده‌ی و چه نصاب و ارائه‌دهنده‌ی خدمات تعمیر و نصب، خوب است که با انواع خرابی متداول درب اتوماتیک شیشه ای آشنا شده و شرایط نگهداری صحیح از آن را بدانید. در این مقاله، به این موضوعات خواهیم پرداخت. با ما همراه شده و با عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای به‌عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات صنعتی آشنا شوید.

باز و بسته شدن خودکار درب اتوماتیک شیشه ای

عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای
عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای

اگر درب شیشه ای به صورت خودبخود باز و بسته می شود؟ ابتدا بررسی کنید که در محدوده‌ی عملکرد سنسور، شی متحرکی وجود نداشته باشد. اگر باز و بسته شدن خودکار درب اتوماتیک شیشه ای به این دلیل است، می‌توانید حساسیت سنسور و محدوده‌ی واکنش آن را کاهش دهید. ریست كردن درب اتوماتیك شیشه ای اقدام اولیه‌ی دیگری است که در این موارد با فشاردادن ۱۵ ثانیه‌ای دکمه خاموش و سپس روشن کردن آن، می‌توانید انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید!
عیب یابی برد درب اتوماتیک

 

خارج شدن رادار سنسور از تنظیم یا کثیفی آن

مرحله‌ی بعدی عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای درصورت حرکت خودکار آن با بررسی سنسورها آغاز می‌شود. در این موارد، سنسور نسوخته؛ اما رادار آن از تنظیم خارج شده است. به این معنی که زاویه‌ی رادار بیش‌از‌حد به سمت پایین است به‌گونه‌ای که خود درب را هنگام حرکت یک جسم متحرک تشخیص داده و مرتبا به موتور دستور حرکت صادر می‌کند.

یکی از نشانه‌های چنین مشکلی، باز شدن خیلی سریع یا خیلی آهسته‌ی درب به‌صورت خودکار است. بااین‌حال، اگر درب اتوماتیک باز و بسته می شود ابتدا بهتر است سنسورها تمیز کنید. یک سنسور کثیف در تشخیص اشیاء، ضعیف عمل کرده و می‌تواند بی‌دلیل دستور حرکت را به مدار الکتریکی ارسال کند. تثبیت سنسور و استفاده سنسورهای تشخیص یک‌طرفه از دیگر راه‌کارهایی هستند که در این موارد مطرح می‌شوند.

آسیب دیدگی فیزیکی سنسور

علت باز و بسته شدن درب اتوماتیک شیشه ای در برخی موارد نیز ناشی از ضربه به سنسور به‌صورت تصادفی یا با اهداف خرابکارانه است. در برخی موارد، سارقین در سرقت‌های ناموفق خود، سیم‌کشی سنسور را خراب می‌کنند که این موضوع نیز باعث اخلال در عملکرد سنسور می شود.

یکی دیگر از احتمالاتی که در عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای درصورت حرکت خودکار مطرح می‌شود، بروز اتصالی در مسیر سیم‌کشی رادار سنسور به مدار فرمان است. خرابی خود رادار نیز می‌تواند دلیل دیگر این مشکل باشد.

تابش نور شدید به سنسور

یکی از دلایل شایع باز و بسته شدن خودکار درب شیشه ای اتوماتیک، قرارداشتن اپراتور آن در معرض نور شدید خورشید یا نورهای مصنوعی به‌ویژه منابع نوری فلورسنت است. نور شدید، رادار اپراتور را که از تکنولوژی مادون‌قرمز برای تشخیص حرکت استفاده می‌کند، کم‌کم از کار می‌اندازد.

خروج استاپ ها از تنظیم

دیگر گزینه‌ی محتمل، هنگام عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای به دلیل حرکت بی‌وقفه، جابجا شدن استاپ‌های آن است. این قطعات، محدوده‌ی حرکت موتور را تعیین کرده و درصورت خروج از تنظیم، عملکرد انکودر و متعاقبا مدار فرمان موتور را مختل می‌کنند.

درب اتوماتیک شیشه ای کشویی بسته نمی شود

علت باز و بسته شدن درب اتوماتیک شیشه ای
علت باز و بسته شدن درب اتوماتیک شیشه ای

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که بخش خدمات پس از فروش درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای از مشتریان خود می‌شنوند این است که چرا درب اتوماتیک شیشه ای کشویی من بسته نمیشود؟ اگر شی خارجی در مسیر بسته‌شدن درب و یا فتوسل دستگاه وجود ندارند، اولین گزینه‌ی احتمالی در عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای ، کلید خارج از کادر درب است. اگر این کلید از تنظیم خارج شود درب نمی‌تواند به‌طورکامل بسته شود.

در ادامه باید بررسی کنید که شی خارجی روبه‌روی سنسورهای ایمنی نصب‌شده در قسمت فوقانی درب، وجود نداشته باشد. البته بیشتر سنسورها اشیاء خارجی را پس از ۶۰ ثانیه جزئی از پس‌زمینه قلمداد کرده و درب را می‌بندند؛ اما اگر این جسم متحرک باشد، احتمال بازماندن درب تا چندین ساعت نیز وجود دارد. در این موارد، ریست کردن درب اتوماتیک شیشه ای شاید مشکل را برطرف کند.

گزینه‌ی بعدی عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ایfrequent faults in automatic doors“در این موارد، قطعی مدار برق در قسمت برگشت است که در‌این‌صورت باید مدار فرمان را بررسی کرده و قطعه‌ای که احتمالا سوخته است را پیدا کنید. این قطعه در بسیاری از موارد سوئیچ است. احتمال بعدی نیز خرابی انکودر موتور است. در این مورد، لازم است که موتور جداگانه تعمیر شود.

 

درب اتوماتیک شیشه ای کشویی من بسته نمیشود
درب اتوماتیک شیشه ای کشویی من بسته نمیشود

 

حرکت دشوار درب شیشه ای اتوماتیک

اولین احتمالی که هنگام عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای کشویی یا اسلایدینگ به دلیل کندی حرکت مطرح می‌شود، خرابی یا اعوجاج ریل است. در این مواقع باید تعمیرات ریل یا تعویض آن انجام شده و از دستکاری‌های سطحی، مانند صاف‌کردن آن با انبردست خودداری شود.

در مرحله‌ی بعدی نیز باید به وضعیت چرخ‌ها توجه کرد. چرخ‌های شکسته، آسیب‌دیده، پوسیده و خارج‌شده از تنظیم قطعا از حرکت روان درب جلوگیری می‌کنند. گزینه‌ی بعدی نیز غلطک‌ها هستند که به‌طورساده، ممکن است کثیف شده یا دچار اعوجاج و شکستگی شده باشند.

یکی از نشانه‌های سایش و اصطکاک بین چرخ و ریل، شنیده شدن سروصدای شدید و غیرمعمول از درب هنگام حرکت است. عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای در این موارد، با روغن‌کاری این دو قطعه شروع می‌شود. در ادامه باید اتصالات و پیچ‌ها بررسی شده و درصورتی‌که شل شده یا آسیب دیده‌اند، سفت یا تعویض شوند. آخرین احتمالی هم در این موارد، خرابی راهنمای درب است.

حرکت دیر لت های درب شیشه ای اتوماتیک

اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای چگونه خلاص می شود
اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای چگونه خلاص می شود

یکی از انواع خرابی متداول درب اتوماتیک شیشه ای کندی تشخیص حرکت پانل‌های آن است. در این مواقع، ممکن است حتی چند ثانیه طول بکشد که درب، وجود اشیاء یا افراد متحرک را تشخیص دهد. دراین‌صورت، نیز اصلی‌ترین مظنون، سنسور است که احتمالا محدوده‌ی تشخیص اندکی داشته و یا ضعیف شده است. عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای در این موارد با تمیز کردن سنسور شروع می‌شود. اگر مشکل رفع نشد باید حساسیت و محدوده‌ی حرکتی آن افزایش یابد. درنهایت نیز گزینه‌ی تعویض سنسور را پیش روی خود دارید.

اما اگر با تعویض سنسور، درب همچنان دیر شروع به حرکت می‌کند، احتمالا پانل‌ها بیش‌ازحد برای موتور و قطعات مکانیکی سنگین هستند. دراین‌صورت باید از موتور قوی‌تر استفاده کرده یا به نحوی پانل‌ها را با پانل‌های سبک‌تر تعویض کنید. درصورت بی‌توجهی به این موضوع، احتمال فشار بیش‌ازاندازه به موتور و کاهش طول عمر مفید آن وجود دارد.

شکستن شیشه درب اتوماتیک

طبیعتا یکی از مهم‌ترین انواع خرابی متداول درب اتوماتیک شیشه ای شکستگی شیشه‌ی آن است. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی اعم از برودت شدید هوا، ضربه و فشار نیروهای پیچشی درصورت نصب اشتباه بیفتد. تعویض شیشه باید حتما توسط متخصص ماهر صورت بگیرد؛ چراکه به‌غیراز نصب، مسئله‌ی آب‌بندی اصولی درب نیز مطرح است. در‌غیر‌این‌صورت شاهد هدررفت دما، ورود گردوغبار و حتی حشرات به محیط خواهیم بود. موضوعی که حساسیت آن برای برای محیط‌های صنعتی بیشتر است.

باز نشدن درب اتوماتیک شیشه ای

درب شیشه ای به صورت خودبخود باز و بسته می شود
درب شیشه ای به صورت خودبخود باز و بسته می شود

اگر درب اتوماتیک باز نشود چه باید کرد؟ در این موارد باید ابتدا مطمئن شوید که موتور جک روشن می‌شود. اگر صدای موتور عادی است و سوئیچ برق درب بر روی حالت اتوماتیک قرار دارد از شارژ کافی باتری و سلامتی آن و عدم وجود اشیاء خارجی در مسیر حرکت درب اطمینان نیز حاصل کنید. همچنین اشکالات نرم‌افزاری در تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای و نقص در سیستم برق نیز می‌تواند مانع از باز شدن درب اتوماتیک شیشه ای شود. دیگر موارد مهم در عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای به این علت را در ادامه بررسی می‌کنیم.

خرابی سنسورها و بازنشدن درب شیشه ای

در اولین قدم از عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای درصورت بازنشدن باید به سراغ سنسورها بروید. ابتدا مطمئن شوید که آن‌ها روشن هستند، در برخی موارد شاید با تمیز کردن‌شان مشکل حل شود. همچنین ممکن است سنسور خراب شده، ضربه خورده یا سیم‌کشی‌اش دچار مشکل شده باشد که باید اقدامات مقتضی از سوی تعمیرکار حرفه‌ای صورت بگیرد.

 

بیشتر بخوانید!
درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ مزایا انواع آن کدامند؟

 

مشکلات مکانیکی و بازنشدن درب شیشه ای

گزینه‌ی محتمل بعدی در مورد باز نشدن درب‌های کشویی، خارج‌شدن تنظیمات ریل و فاصله‌ی کم درب با زمین است. در این موارد، کنترل‌کننده حرکت درب، اصطکاک آن با زمین را به‌عنوان یک نیروی خارجی تشخیص داده و از حرکت درب جلوگیری می‌کند.

مرحله‌ی بعدی عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای درصورت باز نشدن بررسی وضعیت بازوها و تسمه‌هاست. تسمه‌های پوسیده می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. اتمام روغن موجود در سیستم‌های هیدرولیک نیز گاهی سبب خرابی اتصالات و توقف عملکرد قطعات مکانیکی درب می‌شود. علائم این مشکل، شنیده‌شدن صدای غیرعادی از قطعات، افزایش صدای موتور و لرزش بیش‌ازاندازه کل سیستم است.

شکستگی و اعوجاج شدید غلطک‌ها نیز می‌تواند نهایتا به بازنشدن ناگهانی درب منجر شود. پیش از بروز این مشکل احتمالا شاهد کاهش سرعت درب هنگام حرکت خواهید بود که درصورت بی‌توجهی، به خرابی کامل غلطک و توقف حرکت درب منجر می‌شود.

نحوه باز كردن درب اتوماتیك شیشه ای

عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای در بسیاری از موارد نیازمند باز کردن درب است. اولین سوالی که در این مرحله مطرح می‌شود این است که اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای چگونه خلاص می شود؟ برای این منظور تعمیرکار، مراحل زیر را دنبال می‌کند:

  • قطع کردن برق ورودی و خلاص کردن موتور جک برقی درب
  • خارج کردن پانل‌های درب با کمی تکان دادن آن‌ها

همچنین بسیاری از درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای یک کلید کنترل برای اپراتور دارند. یکی از حالت‌های اپراتور، حالت دستی است که با استفاده از کلید می‌توانید دستگاه را روی این حالت قرار دهید. به‌این‌ترتیب پانل‌ها و موتور دستگاه از ارتباط با یکدیگر خارج شده و می‌توان درب را با دست باز کرد.

شرایط نگهداری از درب اتوماتیک شیشه ای

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای
تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

آنچه خرابی، صرف هزینه برای عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای و تعمیر آن را به تعویق می‌اندازد، استفاده و نگهداری درست از آن است. نکته‌ی مهم‌تر اما این است که درب را از برندی معتبر با قطعات باکیفیت خریداری کرده و آن را به درستی نیز نصب کنید. انجام صحیح تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای نیز طول عمر همه‌ی قطعات آن را افزایش می‌دهد. از مهم‌ترین اصول نگهداری از این محصول نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن‌کاری غلتک‌ها و قطعات مکانیکی که با یکدیگر در تماس هستند
  • تمیز نگه داشتن سنسورها
  • توجه به هرگونه علائم عملکرد ناقص یا سروصدای غیرعادی
  • جلوگیری از برخورد اشیاء خارجی با درب
  • تمیز نگه داشتن مسیر حرکت درب

 

بیشتر بخوانید!
نحوه تعویض باتری ریموت درب پارکینگ و کرکره برقی

 

عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای با پاناتین پارس

مهم‌ترین اصلی که در عیب یابی درب اتوماتیک شیشه ای باید به آن توجه کنید، بهره‌گیری از دانش و تخصص یک نصاب یا تعمیرکار حرفه‌ای است. شرکت پاناتین پارس ضمن تولید انواع درب اتوماتیک با مصارف خانگی، تجاری، اداری و صنعتی، خدمات تعمیرات درب اتوماتیک شیشه ای را نیز به کمک متخصصین خبره و تاییدشده ارائه می‌دهد. استفاده از قطعات اصل با برندهای اروپایی، ارائه‌ی ضمانت قطعات و خدمات و تعمیر درب در محل از دیگر مزایای استفاده از خدمات پاناتین پارس در این بخش هستند.

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *