صدا دادن جک درب پارکینگ

دلایل رایج صدا دادن جک درب پارکینگ

فهرست مطالب

جک وظیفه باز و بسته کردن درب پارکینگ را به عهده دارد. اما ممکن است در مواقعی به دلیل برخی مشکلات، این قطعه دچار آسیب‌هایی شده و در نهایت صداهایی را ایجاد کند که باعث آزار شما خواهد شد. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای کاهش میزان صدا وجود دارد که البته قبل از آن باید به دنبال بررسی دلایل ایجاد آن بگردید. در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل در مورد صدا دادن جک درب پارکینگ و دلایل آن صحبت کنیم.

ساختار جک درب پارکینگ

وظیفه اصلی جک درب پارکینگ، باز و بسته کردن درب اتوماتیک پارکینگ است که روی آنها نصب شده است. انواع مختلفی از جک‌های درب پارکینگ در بازار موجود است که می‌توانیم به مدل‌های بازویی، پنوماتیک، الکترومکانیکی و هیدرولیکی اشاره کنیم. برای آنکه بتوانید دلیل اصلی مشکلات این قطعه مانند سر و صدایی که تولید می‌کنند را متوجه شوید، بهتر است برخی از مهمترین قطعاتش را بشناسید:

  1. استاتور یا سیم پیچ جک: قطعه ثابت در جک است که به شکل استوانه‌های بوده و وظیفه اصلی آن ایجاد میدان مغناطیسی است.
  2. رتور جک: بخشی از جک است که به شکل متحرک در موتور الکتریکی بوده و نام دیگر آن چرخانه است. روی رتور، شکاف‌های موازی قرار گرفته که وظیفه اصلی آنها جذب رساناهاست.
  3. دنده برنجی جک: این قسمت در استاتور جک واقع شده و وظیفه اصلی آن انتقال نیروی تولید شده بین دو قطعه متفاوت است.
  4. میل ماردان جک: قطعه‌ای به شکل مارپیچی است که وظیفه اصلی آن تبدیل کردن نیروی چرخشی موتور به حرکات رفت و برگشتی است.
  5. بلبرینگ جک: این قطعه دارای سایزبندی مختلفی بوده و در دو سر روتور موتور جک قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی بلبرینگ، چرخاندن جک است.
  6. دنده برنجی جک: وظیفه اصلی دنده برنجی هماهنگ کردن دور بین دو دنده است.

دلایل رایج صدا دادن جک درب پارکینگ

 

صدا دادن جک درب پارکینگ
صدا دادن جک درب پارکینگ

 

قطعاتی که در جک درب پارکینگ قرار گرفته ممکن است گاهی دچار خرابی یا مشکل شده و در نهایت باعث شود تا جک درب پارکینگ با مشکلات مختلفی روبه‌رو شود. موارد زیر را می‌توانیم جزو دلایل رایج صدا دادن جک درب پارکینگ “Noisy gate بدانیم:

خراب شدن بلبرینگ‌ها

بلبرینگی که در موتور درب برقی قرار گرفته در صورت خراب شدن باعث می‌شود تا بلبرینگ جک اتوماتیک هم دچار آسیب شود. در این صورت احتمالا در زمان باز و بسته شدن صداهایی را از آن خواهید شنید.

خیس شدن جک

جک درب پارکینگ در معرض شرایط جوی قرار دارد و در مواقعی ممکن است با برخورد آب باران، برف و … خیس شود. در صورتی که آب وارد موتور شده و با جک پارکینگ که برقی است تماس پیدا کند، احتمالا باعث ایجاد نویز خواهد شد.

فرسودگی دنده برنجی

دنده برنجی نیز یکی دیگر از قطعات موجود در جک درب پارکینگ است که پس از مدتی استفاده از آن دچار آسیب می‌شود. در واقع سایشی که در این قطعه انجام می‌شود، باعث ایجاد صداهایی خواهد شد که شما را وادار به تعویض آن خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید!
روش های ساده برای عیب یابی جک درب پارکینگ

 

خوردگی مهره هرزگرد

جک پارکینگ برای استفاده باید به موقع روغن‌کاری شود تا به مرور هرز نشود. در صورتی که این فرایند را انجام ندهید، به مرور شاهد خوردگی مهره هرزگرد خواهید بود که عامل اصلی تولید صدا در هنگام باز و بسته شدن درب پارکینگ است.

خرابی تفلونی

تلفونی نیز یکی از قطعات درب اتوماتیک است که آن را با نام مهره ماردون نیز می‌شناسند. زمانی که تایم باز و بسته کردن در توسط جک‌ها درست تنظیم نشود یا این جک به دلیل انتخاب نامناسب، فشار زیادی را تحمل کند، صداهایی را ایجاد می‌کند که به دلیل خرابی تفلونی است.

مشکلات فیزیکی

ممکن است در مواقعی جک پارکینگ دچار آسیب‌های فیزیکی مانند شکستگی، ضرب دیدگی و … شده باشد و در صورت برطرف نشدن به موقع باعث ایجاد صداهای آزار دهنده شود.

مشکلات مربوط به خازن‌ها

خازن‌هایی که درون جک درب پارکینگ قرار گرفته‌اند، ممکن است در شرایطی دچار ضعف شوند و در این صورت احتمالا با صداهایی در هنگام باز و بسته شدن درب روبه‌رو خواهید بود.

مشکلات مربوط به مدار

در مواقعی ممکن است با ایراداتی روبه‌رو باشید که مربوط به مدار جک پارکینگ است. به عنوان مثال اگر تنظیمات مربوط به برنامه‌ریزی و ریمپ آن درست نباشد، احتمالا صداهایی را در حین عملکرد آن خواهید شنید.

 

بیشتر بخوانید!
معرفی انواع جک برقی

 

خراب شدن پیچ لوله ماردون

شکسته شدن پیچ سرشفت باعث می‌شود تا لوله آلومینیوم نیز دچارمشکل شده و کمی باد کند. با این وجود احتمالا نتوانید درب پارکینگ را ببنید و در هنگام حرکت آن صداهایی را از جک خواهید شنید.

نفوذ کردن آلودگی به قطعات داخلی جک

در مواقعی ورود ذرات خارجی به داخل موتور یا چرخ دنده ممکن است باعث شود قطعات کمی کند شده و سر و صدایی را در حین کار ایجاد کند. برای آنکه بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید، نیاز دارید که همیشه جک را تمیز نگه دارید.

وضعیت و نوع موتور

یکی دیگر از دلایل سر و صدای جک موتور درب پارکینگ نیز وضعیت و نوع موتور آن است. به عنوان مثال اگر موتور از نوع زنجیری باشد، احتمالا سر و صدای بیشتری را نسبت به مدل‌های تسمه‌ای ایجاد خواهد کرد. همچنین جک‌های الکتروهیدرولیک نسبت به الکترومکانیک صدای کمتری دارد.

راه های رفع صدا دادن جک درب پارکینگ

 

راه های رفع صدا دادن جک درب پارکینگ
راه های رفع صدا دادن جک درب پارکینگ

 

مطمئنا صداهایی که توسط جک درب پارکینگ ایجاد می‌شود، باعث اذیت شدن ساکنین آن ساختمان خواهد شد، بنابراین باید هرچه سریع‌تر قسمت آسیب‌ دیده، تعمیر یا تعویض شود. بنابراین باید فرایند زیر را برای راه‌های رفع صدا دادن جک درب پارکینگ انجام دهید:

1. به دنبال دلیل اصلی صدای جک پارکینگ باشید

اولین کاری که برای برطرف کردن این مشکل باید انجام دهیم، تشخیص نوع و دلیل اصلی صداست. باید تمام قطعات جک را یک به یک بررسی و دلیل اصلی ایجاد مشکل را پیدا کنید. می‌توانید قبل از باز کردن قطعات، کمی آنها را روغن‌کاری کنید و در صورتی که مشکلتان حل نشد به بررسی دیگر مشکلات بپردازید. اگر مشکل بیشتر از یک روغن‌کاری ساده بود حتما باید از یک متخصص و کارشناس در این زمینه کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید!
عیب یابی کرکره برقی + بررسی 7 علت خراب شدن کرکره برقی

 

2. نوع موتور جک را بررسی کنید

نوع موتور جک در درب‌های مختلف متفاوت بوده و همین ویژگی باعث می‌شود تا عملکرد متفاوتی را داشته باشد. میزان صدایی که توسط این موتورها تولید می‌شود نیز، مطمئنا با یکدیگر فرق می‌کند. مدل‌های قدیمی به دلیل اصطکاک بالاتری که داشتند، سر و صدای بیشتری را ایجاد کرده و این صدا در مدل‌های مدرن و جدید کمتر است.

3. نوع موتور درب اتوماتیک خود را بررسی کنید

به طور کلی دو نوع موتور برای درب‌های اتوماتیک وجود دارد که به صورت تسمه‌ای و زنجیری بوده و مدل‌های زنجیری قدیمی‌تر هستند. با این وجود انواع تسمه‌ای صدای بسیار کمتری را در هنگام فعالیت خود ایجاد می‌کنند. پس با بررسی نوع موتور می‌توانید دلیل آن را متوجه شده و بهترین راه حل برای کاهش صدای جک درب اتوماتیک را پیدا کنید.

4. نحوه نصب جک پارکینگ را بررسی کنید

برخی از انواع جک‌ها زیر زمین نصب می‌شوند و با این وجود صدایی که تولید می‌کنند بسیار کمتر خواهد بود. البته مطمئنا باید هزینه بالاتری را برای خرید و نصب آنها بپردازید، اما اگر صدای جک شما را اذیت می‌کند این راه حل برای کاهش صدای جک درب اتوماتیک مناسب‌تر است.

5. میزان تمیزی جک پارکینگ را بررسی کنید

ورود هرگونه جسم خارجی به قطعات داخلی جک پارکینگ باعث ایجاد نویز خواهد شد و این صدا آزار دهنده است. اگر مشکل از این موضوع باشد، با چک کردن میزان آلودگی و تمیز کردن داخلی جک می‌توانید صداها را به طور کلی از بین ببرید.

 

بیشتر بخوانید!
آموزش ست کردن ریموت درب پارکینگ

 

6. اتصالات و قطعات را محکم کنید

یکی از دلایلی که باعث ایجاد سر و صدای زیاد در درب پارکینگ شما می‌شود، شل شدن پیچ و مهره‌های آن است. در این مواقع احتمالا درب پارکینگ لرزش‌های زیادی داشته و در این صورت سر و صدای بیش از حدی را تولید خواهد کرد. با سفت کردن این اتصالات و قطعات به راحتی می‌توانید مشکلات مربوط به صدا را حل کنید.

خرید و نصب جک درب پارکینگ

 

راه حل برای کاهش صدای جک درب اتوماتیک
راه حل برای کاهش صدای جک درب اتوماتیک

 

شرکت‌های مختلفی فروش انواع جک درب پارکینگ را انجام می‌دهند و در این میان برخی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته هستند. برخی دلایل صدا دادن جک درب پارکینگ ، مربوط به انتخاب اشتباه مدل جک برای درب پارکینگ است. بنابراین باید در شرکت مورد نظر شما فردی باشد که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. پاناتین پارس که مدت‌هاست در زمینه تولید و فروش درهای اتومات فعالیت می‌کند، یکی از شرکت های معتبر است. برای استفاده از خدمات این مجموعه کافی است از دسته‌بندی‌های قرار گرفته در آن محصول یا خدمات مورد نظرتان را انتخاب کرده و سفارش خود را ثبت کنید. پس از مدت زمان کوتاهی کارشناسان این مجموعه با شما تماس گرفته و کلیه اطلاعات مورد نیازتان را عنوان خواهند کرد.

شرکت طراحی و مهندسی پاناتین پارس، با بیش از 20 سال سابقه در زمینه درب های اتوماتیک و صنایع وابسته ارائه به خدمات و تعمیر جک درب پارکینگ کرده است. شما می توانید برای رفع صدای جک درب پارکینگ و عیب یابی درب های اتوماتیک با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *