عیب یابی کرکره برقی + بررسی 7 علت خراب شدن کرکره برقی

عیب یابی کرکره برقی

فهرست مطالب

آیا به دنبال عیب یابی کرکره برقی و خرابی متداول کرکره های برقی هستید؟ پس در این مقاله با ما همراه باشید.

در میان انواع درب اتوماتیک ، کرکره برقی یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها محسوب می‌شود. محصولی که ضمن سرعت بالا، فضای اندکی اشغال کرده و آلودگی صوتی اندکی هم دارد. بااین‌حال کرکره برقی نیز مانند نیز دیگر انواع درب اتوماتیک دیر یا زود احتمالا مشکلاتی پیدا می‌کند. عیب یابی کرکره برقی به‌صورت دقیق و سریع، اولین اقدامی است که باید در چنین مواقعی انجام شود.

خرابی کرکره برقی ممکن است خود را به اشکال مختلفی مانند بالا نرفتن درب، حرکات منقطع و صدای زیاد نشان دهد. نوسانات برق، رطوبت، نفوذ گردوغبار، دستکاری خارجی یا ضربات سنگین می‌توانند علت خرابی این محصول باشند. در هر صورت، لازم است که هم مصرف‌کننده کرکره و هم تعمیرکار به‌دقت این نشانه‌ها را در نظر داشته باشد.

در این مقاله، ضمن مرور خرابی های رایج کرکره برقی ، روش‌های عیب‌یابی این محصول را نیز شرح می‌دهیم. در انتها نیز به معرفی خدمات تعمیرات درب اتوماتیک پاناتین پارس و پاسخ به سوالات متداول در این مورد می‌پردازیم. چه مصرف‌کننده و چه تعمیرکار کرکره برقی هستید، با ما همراه شده و با عیب‌یابی صحیح، از زمان و هزینه‌ی تعمیر آن بکاهید.

بالا نرفتن کرکره برقی یا پایین نیامدن آن

 

کرکره خود به خود بالا میرود
کرکره خود به خود بالا میرود

 

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که کرکره برقی شما می‌تواند پیدا کند، به‌طورساده کار نکردن آن است. ممکن است روزی به‌یک‌باره متوجه شوید که کرکره باز نمی‌شود یا هنگامی که دکمه ریموت را دوباره فشار می‌دهید، پایین نمی‌آید. با فرض سالم بودن موتور که مبحث مفصلی است، در ادامه، پنج علت کار نکردن کرکره برقی را بررسی می‌کنیم.

تمام شدن منبع تغذیه یا قطعی برق

عیب یابی کرکره برقی در مواقعی که با عدم عملکرد یکباره‌ی آن مواجه می‌شوید با بررسی وضعیت شارژ منبع تغذیه و نیز وجود برق در محل آغاز می‌شود. همچنین بررسی کنید که اتصالات برق درب و جک آن برقرار باشد و بر اثر پوسیدگی یا شی خارجی، قطع نشده باشد. در مرحله‌ی بعد باید مطمئن شوید که ریموت‌کنترل‌تان کار می‌کند. دقت کنید که چراغ آن با فشار دادن دکمه روشن شود. ممکن است باتری ریموت تمام شده باشد. اگر ریموت جداگانه‌ای دارید آن را هم امتحان کنید.

یکی از نشانه‌های وجود مشکل ناگهانی در تغذیه‌ی برق کرکره برقی این است که درب تا روز یا ساعتی پیش‌از‌آن، به‌خوبی یعنی، بدون هیچ صدای غیرعادی و با سرعت نرمال همیشگی عمل می‌کرده است.

وجود مانع در مسیر کرکره

به‌خصوص علت پایین نیامدن درب می‌تواند وجود مانع روبه‌روی چشمی فتوسل درب باشد. این چشمی به‌عنوان یک عامل محافظتی عمل می‌کند تا زمانی‌که شخص یا شی‌ای زیر کرکره است، برخوردی پیش نیاید. بررسی کنید که گیاه یا شی‌ای خارجی، جلوی فتوسل قرار نگرفته و یا خود آن، گل‌ولای گرفته نباشد.

اما علت بالا نرفتن کرکره برقی می‌تواند غبارگرفتگی شدید ریل‌ها و وجود گل‌ولای بین آنها نیز باشد. یخ‌زدگی ریل‌ها نیز به‌عنوان یک مانع خارجی عمل کرده و جلوی حرکت درب را می‌گیرد. علت اصلی خرابی تیغه های کرکره برقی نیز معمولا نشستن گردوغبار یا چربی روی آن‌هاست. در این موارد ممکن است از مدتی قبل، متوجه حرکت آرام‌تر یا همراه با مشکل درب شده باشید.

قطعات شکسته یا پوسیده

 

علت بالا نرفتن کرکره برقی
علت بالا نرفتن کرکره برقی

 

یکی از مهم‌ترین مواردی که در عیب یابی کرکره برقی مطرح می‌شود، بررسی وضعیت فرسودگی قطعات است. فنرها، یاتاقان‌ها، ریل‌ها، قرقره‌ها و دیگر قطعاتی که مرتبا در برابر رطوبت، ضربه، اصطکاک با قطعات دیگر و دیگر عوامل قرار دارند، معمولا دچار پوسیدگی می‌شوند. این پوسیدگی زمانی‌که درب به‌موقع سرویس نشود، یا کیفیت قطعات پایین باشد، زودتر اتفاق می‌افتد.

در بسیاری از موارد علت صدای کرکره برقی نیز پوسیدگی قطعات آن است. به‌ویژه بلبرینگ‌ها که وزن فنرها و کل کرکره را حین حرکت آن تحمل می‌کنند، پس از کمی پوسیدگی، آلودگی صوتی بیشتری تولید می‌کنند که مستلزم توجه هرچه زودتر است.

چسبیدن صفحات انتهایی یاتاقان‌ها نیز سبب خارج شدن کرکره از تراز و درنهایت، عدم حرکت آن می‌شود. خود مصرف‌کننده نیز می‌توانند به‌صورت چشمی و با مشاهده‌ی براده‌های فلز در اطراف قطعات، روغن‌ریزی و دفرمگی‌های شدید، برخی پوسیدگی‌ها را تشخیص دهد.

 

بیشتر بخوانید!
نحوه تعویض باتری ریموت درب پارکینگ و کرکره برقی

 

خارج شدن قطعات از تنظیم

 

علت پایین نیامدن کرکره برقی
علت پایین نیامدن کرکره برقی

 

دیگر اقدام مهم در جهت عیب یابی کرکره برقی ، بررسی هماهنگی قطعات آن با یکدیگر و همکاری روان آن‌هاست. از مهم‌ترین دلایل خروج قطعات کرکره از تنظیم و هماهنگی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وارد آمدن ضربه‌ی خارجی
  • عدم انجام سرویس‌های به‌موقع
  • ضربات کوچک و لرزش‌های هرروزه
  • پوسیدگی و زنگ‌زدگی قطعات
  • نصب اشتباه از ابتدا
  • عدم تناسب تحمل وزن و ویژگی‌های عملکردی قطعات با وزن درب یا سرعت‌های تنظیم‌شده روی آن

این عوامل به‌تدریج شدیدتر شده و درنهایت، یک یا تعدادی از قطعات را از کار می‌اندازند. نشانه‌ی چنین اتفاقی، کندی حرکت درب، سروصدای زیاد، داغ شدن موتور، بوی داغ‌شدگی یا سوختگی هستند. درنهایت نیز آنها می‌توانند مقصر و علت کار نکردن درب کرکره برقی شناخته شوند.

سفت یا شل شدگی بیش‌ازحد فنرها

دیگر علت پایین نرفتن کرکره برقی می‌تواند سفت‌شدگی بیش‌ازحد فنرهای آن باشد. به‌عبارت‌دیگر، تنش در فنرها بسیار زیاد شده یا آن‌ها از ابتدا اشتباه تنظیم شده‌اند. این مشکل، خود را بیشتر هنگام پایین آمدن درب نشان می‌دهد؛ چراکه برای این حرکت نیاز است که فنرها شل شوند. در این حالت معمولا سرعت بالا رفتن درب، بیشتر از معمول بوده و یا حداقل مشکلی در حرکت روبه‌بالا مشاهده نمی‌شود.

اما برعکس، برای عیب یابی کرکره برقی “Shutter Problems” زمانی که درب بالا نمی‌رود باید به شل‌شدگی بیش‌ازحد فنرها شک کرد. تنظیم مجدد فنرها و روغن‌کاری آنها، گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تر نسبت به تعویض آن‌هاست؛ اما اگر مدت‌زمان زیادی از عمر فنرها گذشته یا اساسا مناسب درب نباشند؛ بهتر است تعویض شوند.

عیب یابی کرکره برقی و قسمت های برقی

اگر مطمئن هستید که خود درب، قطعات، ریموت و چشمی سالم هستند، باید به سراغ موتور و قسمت‌های برقی بروید. البته باز کردن این قسمت‌ها و بررسی وضعیت آن‌ها، تنها از عهده‌ی یک تعمیرکار متخصص ساخته است. در ادامه به عیب یابی کرکره برقی در سه قسمت موتور، فیوزها و برد درب می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید!
آموزش ست کردن ریموت درب پارکینگ

 

عیب یابی موتور کرکره برقی

 

علت کار نکردن کرکره برقی
علت کار نکردن کرکره برقی

 

اما یکی از پرهزینه‌ترین و شاید بدترین مشکلاتی که می‌تواند برای درب کرکره‌ای شما پیش بیاید، خرابی موتور جک آن است. عیب‌یابی موتور، شامل بررسی ظاهر آن و وجود هرگونه علائم سوختگی، دفرمگی، داغ شدن بیش‌از‌حد، روغن‌ریزی، صدای غیرمعمول یا قطعی جریان برق می‌شود.

یکی از مشکلات شایع در موتور کرکره برقی، خشک شدن بسیار زیاد شفت به دلیل روغن‌ریزی است. دراین‌صورت، تنها کاری که باید انجام شود، باز کردن موتور و روغن‌کاری دو سر شفت است. همچنین ممکن است موتور، بیش‌ازحد داغ شده باشد. به‌خصوص در فصل گرما و در محیط‌هایی که تهویه‌ی مناسبی ندارند، خطر داغ شدن موتور بیشتر است. در این موارد شاید با کمی استراحت دادن به موتور مشکل رفع شود. اما اگر داغ‌شدگی سبب ذوب شدن قطعه‌ای یا چسبیدن آن‌ها به یکدیگر شود، انجام تخصصی عیب یابی کرکره برقی ، تعمیرات ضروری خواهد بود.

آتش‌سوزی، نوسانات برق، عملکرد ناقص قسمت‌های مکانیکی و فشار به موتور، رطوبت و گردوغبار، همگی از دلایل خرابی موتور هستند. در برخی موارد، این قطعه قابل‌تعمیر خواهد بود؛ اما درصورت سوختگی کامل، تنها گزینه، تعویض موتور است. اما اگر نتوانید موتور با برند مشابه جک را پیدا کنید، شاید ناچار به تعویض کل جک هم بشوید.

عیب یابی فیوز جک کرکره برقی

یکی از بدیهیات عیب یابی کرکره برقی ، بررسی وضعیت فیوز آن است. یک فیوز خراب با عملکرد ناقص، گاهی جریان را برقرار کرده و گاهی نمی‌کند. قرار داشتن مداوم فیوز در معرض فشار بالای بار، از دلایل خرابی آن هستند. درصورتی‌که فیوز بسوزد، شاهد قطعی کامل جریان ورودی به برد و موتور هستیم.

 

علت صدای کرکره برقی

 

عیب یابی برد موتور کرکره برقی

 برد کرکره برقی، یک مدار نسبتا پیچیده با قطعات الکترونیکی متعدد است که وظیفه‌ی دریافت دستور الکترومغناطیسی از سنسورها و چشمی و تبدیل آن‌ها به دستورهای قابل‌اجرا برای موتور را برعهده دارد. این برد، درون جعبه‌ای به نام جعبه‌ی فرمان تعبیه شده و به دلایل متعددی ممکن است خراب شود.

اگر از سلامتی قسمت‌های مکانیکی، ریموت، چشمی و موتور دستگاه مطمئن هستید، احتمالا برد ایراد پیدا کرده است. بررسی عملکرد رله‌ها، ترمینال‌ها یا خازن‌ها از مهم‌ترین اقدامات عیب یابی کرکره برقی وجود درصورت نقص در این مدار هستند. داغ‌شدگی، بوی سوختگی یا سیاه‌شدگی نیز از علائم یک برد خراب به‌شمار می‌روند.

دیگر مشکلات کرکره برقی

عیب یابی کرکره برقی و تعمیر کرکره برقی محدود به مواردی که بررسی کردیم نمی‌شود. گاهی مشکلات خاص‌تری پدید می‌آیند که در ادامه مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

بالا رفتن خود به خود کرکره برقی

 

خرابی کرکره برقی
خرابی کرکره برقی

 

بسیاری از مصرف‌کننده‌ها در تماس با کارشناسان پاناتین پارس می‌پرسند که کرکره برقی خود به خود بالا میرود علت چیست؟ عیب یابی کرکره برقی در این موارد با بررسی تنش فنرها شروع می‌شود. فنرهای بسیار سفت، تمایل دارند درب را جمع کنند که باعث حرکت بدون دستور درب به سمت بالا می‌شود.

خرابی تیغه های کرکره برقی

یکی دیگر از مشکلات کرکره برقی، دفرمگی، پوسیدگی، ساییدگی یا پارگی تیغه‌های آن است. این مشکل معمولا به‌مرورزمان و بر اثر وجود موانع کوچک مانند سنگ‌ریزه و شن در مسیر حرکت ریل، تابش مستقیم نور آفتاب و رطوبت به وجود می‌آید. عیب یابی کرکره برقی در این موارد و مشاهده‌ی پارگی تیغه‌ها حتی برای افراد غیرمتخصص نیز آسان است و معمولا راهی جز تعویض آنها وجود ندارد.

به هم ریختگی تنظیمات

یکی از موارد تخصصی عیب یابی کرکره برقی بررسی تنظیمات آن است. به‌هم‌ریختگی تنظیمات به دلایل متعددی مانند مانند نوسانات برق یا دستکاری به وجود می‌آید. در این موارد، معمولا شاهد تغییر سرعت درب، حرکات خودکار و یا به‌طورساده، عملکرد درب با تنظیماتی غیرازآنچه انتظار دارید، خواهید بود. انجام مجدد تنظیمات برد باید حتما توسط متخصص انجام شود.

عیب یابی کرکره برقی درصورت حرکت ضربه ای یا گیر کردن

علت صدای کرکره برقی
علت صدای کرکره برقی

حرکت همراه با ضربه یا ایستادن در نیمه‌ی مسیر به گونه‌ای که نیاز به هل دادن درب وجود داشته باشد، دلایل متعددی دارد که محتمل‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نصب سنسورها در جای اشتباه
  • کثیفی سنسورها
  • خشک شدن ریل‌ها و شفت‌ها و نیاز به روغن‌کاری
  • وجود اتصالی در سیم‌کشی و برد
  • وجود موانع کوچک در مسیر حرکت درب
  • داغ شدن موتور

پوسیدگی بدنه درب

 

خرابی تیغه های کرکره برقی
خرابی تیغه های کرکره برقی

 

کرکره برقی به‌ویژه انواع تجاری و صنعتی آن به دلیل قرار داشتن مستمر در برابر نور خورشید و رطوبت، ممکن است دچار پوسیدگی شود. این مشکل برای کرکره‌هایی به وجود می‌آید که از جنس مناسبی تولید نشده‌اند. بهترین متریال برای ساخت درب کرکره برقی، آلومینیوم آندایزشده، فولاد گالوانیزه و فولاد ضد زنگ است. اما اگر سازنده تنها به استفاده از پوشش‌های اپوکسی روی سطح کرکره اکتفا کند، عمر آن به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

یک پوسیدگی کوچک، ابتدا خود را با حرکات منقطع درب و سپس باز و بسته شدن آن تا نیمی از مسیر نشان می‌دهد. در مراحل نهایی نیز درب به‌طورکامل از حرکت باز می‌ایستد. هزینه‌ی تعویض یا تعمیر کرکره برقی در این موارد معمولا بالاست.

خدمات تعمیر کرکره برقی با پاناتین پارس

همانطورکه در طول مقاله هم اشاره کردیم، به جز در موارد ساده و غیرتخصصی مانند تمیزکردن سنسورها، برخی روغن‌کاری‌ها و تمیز کردن ریل و تیغه‌ها عیب یابی کرکره برقی یک امر تخصصی است که باید حتما توسط تعمیرکاری ماهر و متعهد انجام شود.

شرکت پاناتین پارس، تولیدکننده‌ی انواع درب و کرکره‌ی اتوماتیک، خدمات تعمیر و عیب‌یابی این تجهیزات را نیز ارائه می‌دهد. این شرکت، متخصص‌ترین تعمیرکارهای آموزش‌دیده و دارای مدارک و تجربه‌ی لازم را به‌کار گرفته تا در اسرع وقت و با کمترین هزینه‌ی ممکن، مشکلات مربوطه را رفع کند.

استفاده از قطعات خارجی باکیفیت و تجهیزات سریع و دقیق عیب یابی کرکره برقی، ارائه‌ی ضمانت قطعات و تعمیرات، سرعت در خدمت‌رسانی و دریافت هزینه‌های شفاف و مقرون‌به‌صرفه از مزایای این خدمات پاناتین پارس هستند. به منظور ثبت درخواست تعمیر کرکره برقی خود، به صفحه‌ی مربوطه در این وب‌سایت مراجعه کرده یا با کارشناسان ما تماس تلفنی برقرار کنید.

سوالات متداول

فیوز کرکره برقی کجاست؟

فیوز کرکره برقی معمولا بالای موتور در درون یک جعبه‌ی پلاستیکی قرار دارد.

کرکره خیلی آرام حرکت می کند چه کار باید کرد؟

ابتدا مسیر حرکت و شفت‌ها را روغن‌کاری کنید. درصورتی که مشکل حل نشد احتمالا مشکل از فنرها، پوسیدگی تیغه‌ها یا دیگر موارد فنی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

کرکره برقی ام حرکت نمی کند و بالا نمی رود چه کار باید انجام دهم؟

ابتدا مسیر ریل‌ها را تمیز کنید. موانع احتمالی را از جلوی چشمی بردارید. از شارژ کافی ریموت مطمئن شده و یک ریموت دیگر را امتحان کنید. اگر مشکل حل نشد؛ احتمالا مشکل از فنرها، بازوها، موتور یا برد است. عیب یابی کرکره برقی در این موارد باید حتما توسط متخصص انجام شود.

5/5 (1 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *