علت خرابی چشمی درب پارکینگ

فهرست مطالب

آیا با خرابی چشمی درب پارکینگ مواجه شده اید؟ سنسور چشمی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های در‌های اتوماتیک است. این قطعه را با نام‌های فتوسل، چشم ضد برخورد و سنسور درب پارکینگ هم می‌شناسند. چشمی، در مواقعی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دچار خرابی شده و نیازمند تعمیر باشد. می‌خواهیم در این مطلب به علت خرابی چشمی درب پارکینگ پرداخته و روش‌هایی را برای حل آن به شما معرفی کنیم.

وظیفه اصلی چشمی در پاکینگ

چشمی درب پارکینگ اتوماتیک، از دو بخش تشکیل شده که یکی به عنوان فرستنده و با نام RX بوده و دیگری به عنوان گیرنده و با نام TX مشخص شده است. در این دو قسمت، قطعاتی قرار گرفته و می‌توانید آنها را با نام‌های رله نرمال باز NO و نرمال بسته NC را ببینید که به وسیله برق 12 یا 24 ولت کار می‌کنند. این دو چشمی‌ها دارای نور مادون قرمز هستند و در صورتی که دقیقا روبه‌روی هم قرار گرفته باشند، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع یک نور نامرئی بین آن دو ایجاد می‌شود که در زمان قطع شدن اتصالشان، متوجه می‌شوید که جسمی بین درب پارکینگ قرار گرفته و در نتیجه از بسته شدن درب جلوگیری می‌کند. بنابراین این قسمت را می‌توانیم یکی از قطعاتی در درب پارکینگ بدانیم که باعث می‌شود خطرات احتمالی در زمان باز و بسته شدن درب پارکینگ به کمترین میزان خود برسد.

چشمی‌ها بسته به نوعشان، معمولا در ارتفاع 15 تا 30 سانتی‌متر از سطح زمین و بعد از درب پارکینگ قرار داده می‌شوند تا بتوانند وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

انواع چشمی‌های درب اتوماتیک

 

آمورش خرابی چشمی درب پارکینگ
آمورش خرابی چشمی درب پارکینگ

با ورود به بازار محصولات، شاهد انواع چشمی‌های کرکره برقی و درب اتوماتیک خواهید بود که دارای عملکرد متفاوتی هستند و متناسب با نوع درب خود می‌توانید آنها را انتخاب کنید. در اینجا به معرفی گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد، خواهیم پرداخت که برای شروع آمورش خرابی چشمی درب پارکینگ بهتر است آنها را بشناسید:

فتوسل معمولی

نوعی از سنسورهایی است که دارای برد متوسط بوده و معمولا روی دیوارها نصب می‌شود. البته امروز دیگر از این چشمی‌ها زیاد استفاده نشده و برای نصب نیاز به سیم‌کشی دارند.

فتوسل برد بلند

از این چشمی برای بردهای بلند و ارتفاعات زیاد استفاده می‌شود. این مدل را می‌توانید در ساختمان‌های تجاری و سوله‌های صنعتی ببینید. تفاوت آن با دیگر چشمی‌ها در ارتفاعش بوده که نزدیک به 35 متر را پوشش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید!
آموزش ست کردن ریموت درب پارکینگ

 

فتوسل گردان

نوع دیگر از چشمی‌هاست که به نظر می‌رسد نسبت به دیگر مدل‌ها ایمن‌تر باشد. فتوسل گردان تمام زوایای اطراف خود را پوشش می‌دهد، اما قابلیت پوشش دادن برد زیادی را ندارد.

فتوسل وایرلس

در این مدل همانطور که از نامش پیداست، نیازمند اینترنت هستیم و می‌توان گفت در میان مدل‌های مدرن و جدید قرار می‌گیرد. قیمت این نوع از فتوسل نسبت به دیگر مدل‌های موجود در بازار بالاتر است.

فتوسل برقی آینه‌ای

نوع دیگر از فتوسل است که قادر به منعکس کردن نور بوده و از این طریق اطلاعات را به گیرنده می‌رساند و با اینکار وجود اجسام را تشخیص می‌دهد.

 

علت عمل نکردن چشمی درب پارکینگ
علت عمل نکردن چشمی درب پارکینگ

 

از کجا بفهمیم چشمی خراب شده است؟

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن مشکلات مربوط به چشمی درب اتوماتیک پارکینگ وجود دارد که در نهایت به شما کمک می‌کند تا مشکل اصلی را متوجه شوید. در مواقعی ممکن است با وجود فشردن دکمه مربوط به ریموت کنترل باز هم درب آن بسته نشود، در این صورت باید قبل از هر چیز برق ساختمان را تست کنید تا متوجه علت قطع آن شوید.

سپس نوبت به تست ریموت می‌رسد و برای اینکار باید با استفاده از چند ریموت مختلف دیگر نیز باز و بسته شدن در را کنترل کنید. در صورتی که باز هم درب پارکینگ باز و بسته نشد، متوجه خواهید شد که مشکل اصلی از چشمی پارکینگ است.

روش دیگر تست چشمی بالا و پایین کردن دستتان در جلوی آن است و اگر در این شرایط و با قطع مسیر دید آن، صدایی شبیه به تیک را نشنیدید، بدانید که این چشمی دچار آسیب شده است.

 

بیشتر بخوانید!
نحوه و آموزش ريست كردن درب پارکینگ

 

علت عمل نکردن و خرابی چشمی درب پارکینگ

علت خرابی چشمی درب پارکینگ “SENSOR TROUBLES می‌تواند در موارد مختلفی خلاصه شود که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد:

1. نفوذ کردن آب به داخل چشمی پارکینگ

از آنجایی که چشمی پارکینگ در خارج از فضای ساختمان نصب می‌شود، ممکن است به دلیل شرایط جوی و آب و هوایی در معرض آسیب‌ باشد. بنابراین اولین دلیل خرابی آن می‌تواند نفوذ آب باران، برف و … باشد. برخورد آب با این قسمت باعث بروز آسیب‌های جدی به مدار داخلی آن شده و بنابراین نمی‌تواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. این مشکل را تنها می‌توانید با تعویض چشمی حل کنید و به هیچ عنوان قابلیت تعمیر را ندارد.

2. کثیف شدن چشمی

یکی دیگر از دلایل کار نکردن چشمی درب پارکینگ می‌تواند کثیف شدن آن باشد. با این وجود ممکن است نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. البته این مشکل تنها با شست‌وشوی چشمی قابل حل است. برای اینکار کافی است که درب رویی چشمی را جدا کرده و سپس آن را با آب گرم و مواد شوینده نه چندان قوی بشویید و پس از خشک شدن کامل، دوباره سر جای خود قرار دهید.

3. قطع شدن سیم

در مواقعی ممکن است علت خرابی و کار نکردن چشمی درب پارکینگ، هرز بودن پیچ سوکت یا شکسته شدن سیم باشد و در این صورت چشمی کار نخواهد کرد. برای تعمیر چشمی در این شرایط باید آن را باز کنید و اتصال سیم مربوطه را دوباره انجام دهید.

4. ایجاد آسیب‌های فیزیکی به چشمی

از آنجایی که چشمی پارکینگ در معرض آسیب‌های فیزیکی است، ممکن است با مشکلاتی نظیر شکسته شدن چشمی روبه‌رو شود. بنابراین برای حل این مشکل باید قطعه شکسته شده را تعویض کنید تا دوباره چشمی فعالیت خود را از سر گیرد.

5. نور خورشید

گاهی ممکن است خرابی چشمی به صورت موقت باشد. این مشکل معمولا در فصل تابستان و در اثر هوای گرم و نور خورشید ایجاد می‌شود. از آنجایی نور خورشید خودش دارای مادون قرمز است، باعث ایجاد اختلال در عملکرد چشمی خواهد شد و برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید سایه‌بانی را برای چشمی در نظر بگیرید.

6. مسدود شدن چشمی به وسیله اجسام مختلف

علت عمل نکردن چشمی درب پارکینگ ممکن است، وجود یک جسم سخت مانند شاخه، سنگ، برگ و زباله در مسیر حسگر باشد. بنابراین اگر در کنار درب پارکینگ شما، درخت یا گیاهی وجود دارد، باید مطمئن شوید که شاخ و برگ آن در مسیر چشمی قرار نگرفته است.

7. خارج شدن یکی از چشمی‌ها از مسیر

در مواقعی ممکن است چشمی‌ها هم مسیر نباشند و در این شرایط نوری که بین آن دو قرار گرفته ممکن است در مسیر درستی قرار نگیرد. برای برطرف کردن این مشکل باید مطمئن شوید که چشمی‌ها دقیقا روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و بهترین کار این است که به وسیله یک پیچ یا براکت آن را در جای خود محکم کنید.

 

بیشتر بخوانید!
نحوه و آموزش ست كردن ريموت كركره برقی

 

تعویض و رفع ایراد چشمی درب پارکینگ

اکثر مشکلاتی که در مورد چشمی درب پارکینگ گفته شد گاهی با استفاده از یک فرد تجربه و گاهی نیز توسط خودتان به راحتی حل خواهد شد. اما گاهی نیاز دارید که این چشمی را تعویض کنید. اگر چه چشمی‌های موجود در بازار با وجود عملکرد مشابهشان شبیه به هم نیستند ولی نصب آنها تقریبا با مراحل مشابه انجام می‌شود. برای عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ باید مراحل زیر را طی کنید:

غیر فعال کردن فتوسل

 

عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ
عیب یابی خرابی چشمی درب پارکینگ

 

زمانی که چشمی در پارکینگ شما با مشکل روبه‌رو شد و عملا، دیگر کار خود را به درستی انجام نمی‌داد، باید آن را به طور موقت غیرفعال کرده و برای برطرف کردن مشکل آن اقدام نمایید:

  1. چشمی را تمیز و آن را باز کنید.
  2. گیرنده در چشمی 4 سیم ورودی دارد و فرستنده دارای 2 سیم است.
  3. دو سیم خروجی این قسمت با اسامی COM-NO یا COM-NC مشخص شده است.
  4. اگر روی برد گیرنده شما COM-NC نوشته شده باشد، باید دو سیم را به طور موقت به هم وصل کنید.
  5. اگر نوشته روی برد COM-NO باشد، باید سیم‌ها را از ترمینال فتوسل بیرون بیاورید.
  6. با اینکار فتوسل را غیر فعال کرده‌ی‌اید تا تعویضش را انجام دهید.
  7. اکنون باید یک فتوسل جدید را خریداری کرده و آن را روی درب پارکینگ نصب کنید.

 

بیشتر بخوانید!
روش های ساده برای عیب یابی جک درب پارکینگ

 

تعویض فتوسل 

برای تعویض فتوسل پس از قطع موقتی آن باید مراحل زیر را برای نصب چشمی جدید انجام دهید:

  1. دو سیمی که مربوط به مدار فتوسل جک پارکینگ است را پیدا کنید.
  2. این قسمت یک فاز مثبت و یک فاز منفی 24 ولت دارد که باید در چشمی جدید جایگذاری شود.
  3. باید دقت داشته باشید که قسمت مثبت و منفی دقیقا در سر جای خود قرار گیرد وگرنه باعث آسیب به آن خواهد شد.

کلام آخر…

برای آنکه بتوانید به صورت کاملا ایمن از درهای اتوماتیک استفاده کنید، نیاز دارید به سراغ مدل‌هایی بروید که از امکانات کافی برخوردارند. وجود چشمی در این درها یکی از قابلیت‌هایی است که باید آنها را در نظر بگیرید. این قطعه با انجام درست وظیفه خود از بسته‌ شدن درب پارکینگ، در زمان ورود و خروج شما جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد تا آسیب‌های جدی به بدنه اتومبیل شما وارد شود.

در این مطلب به طور کامل در مورد علت خرابی چشمی درب پارکینگ صحبت کردیم. شما می‌توانید برای رفع خرابی چشمی در برقی خود روی خدمات پاناتین پارس حساب کنید. در سایت این مجموعه انواع خدمات را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گرفته و پس از ثبت خدمات مورد نظرتان باید منتظر تماس کارشناسان باشید.

0/5 (0 نظر)

آدرس:

تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، کوچه ایلورچی، پلاک 1، واحد 6
 
تلفن: 02188804646

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *